Monday, April 27, 2020

Dyra månader

Jag har aldrig egentligen behövt göra en budget, det sker naturligt ändå. I alla fall har jag inbillat mig detta och troligtvis är det sant. Sen 2018, när min FIRE resa startade, har jag bokfört utgifter betydligt noggrannare än förut. Jag lever ekonomiskt men inte asketiskt, d.v.s jag unnar mig det jag behöver och vill ha utan att bre på alldeles för mycket.. Vad som framgår nu med snart 2.5 års bokföringar är ändå något nedslående eftersom månadskostnaderna är högre än jag tycker att de borde vara och de ligger inom intervallet 8600 kr till 30,500 kr, för enkelhetens skull kan vi säga att intervallet är [9000,31000] kronor.

Det är tråkigt att se dessa månader som verkligen slår i taket. En tråkig och återkommande post handlar om kvarskatt och den kan jag numera räkna med att den ligger kring 10,000 kr och som belastar april månad. Förvisso är det mer korrekt att säga att den belastar hela året förstås men poängen i detta inlägg är att det rätt ofta dyker upp surdegar i form av kvarskatt, villaförsäkring, bilförsäkring, bilskatt, barnförsäkringar och liknande. Utslaget per månad ser det inte lika illa ut och givetvis berättar genomsnittet eller ännu bättre R12 på utgifterna den riktiga sanningen.

Vad som dock har framgått efter lite studier kring kostnaderna är att det blir ofta ändå alltid några surdegar som letar sig in och höjer R12. I mitt fall har det varit nödvändiga underhållsarbeten på bostaden samt underhåll av bilen. En bil är ju verkligen ingen spargris, egentligen borde den avvecklas men samtidigt tillför den ganska mycket frihet och hjälp. Det finns en del på nöjeskontot också som kunde skippats men...

Maten är något som trots storköp och matlagning är dyrt, helt klar tycker jag att matpriserna har ökat och det har blivit mer kännbart när handlingarna slår prisrekord efter prisrekord (bra för mina Axfood aktier dock som köptes in med riktigt bra timing!).

En sak att komplettera årets resultat under Resultat sidan är skatten som betalas på ISK/KF. Det är ju den skatten som till väldigt stor del (kanske allt) förklarar varför både 2019 och 2020 år har drabbats av ca 10 tkr i kvarskatt och den får i fortsättningen tas upp under Resultat. Hittills har jag endast tagit upp förvaltningskostnaden men det en felaktig bild. Juni innebär villaförsäkring som är en dryg post ett antal sköna tusenlappar (finns de kvar tro?).

Genomgången av 2018-2019 ser ut så här:






Kommer att bli spännande att se hur 2020 kommer att se ut, har det minskat eller har det ökat? Något som definitivt har minskat är utdelningarna som kommer att ha inkasserats när 2020 är slut och med det har den härliga klättringen på antalet frihetsdagar med stor sannolikhet tyvärr gått kraftigt tillbaka. Som det ser ut nu kommer inte 2019 års utdelningssumma ens att kunna nås under 2020 vilket är ytterst tråkigt. Det går faktiskt inte en enda dag utan att jag tänker på de inställda och förminskade utdelningarna, ja flera gånger per dag återvänder tankarna till detta faktum trots att det säkert inte är nyttigt, det smärtar på riktigt och betydligt mer än ett kraftigt sänkt portföljvärde.

De inställda utdelningarna har naturligtvis påverkat strategin en del i närtid och t.ex. kommande månad kommer troligtvis inte några inköp att göras. Bufferten har istället fyllts på och jag ska försöka att låta den förbli påfylld fram till nästa månadslön och precis som vanligt längtas det därför redan tills nästa lön...

2 comments:

  1. Haha ja det var surt med utdelningarna, när de tär som gråast och tråkigast i december, januari, februari sitter man där och längtar till våren och dessa härliga utdelningar... och så fick vi ett virus istället. Vi fick bara 25% av förväntade utdelningar under april, och förklaringen stavas b a n k e r. Vi är ganska tunga i svenska banker och alla de delar ju ut på våren, vilket gör april till våran bästa utdelningsmånad. Kunde inte viruset väntat till maj? Nu får vi se vad som händer till hösten, jag hoppas att hälften av det som drogs in kommer att delas ut. Sen tappade vi 4000 kr från HiQ som ställde sin utdelning helt, jag har fortfarande inte fattat om de kommer att ha en extrastämma till hösten om de inte behövde pengarna, eller om de väntar till nästa vår med att dela ut eventuellt överskott. De har redan en väldigt stor kassa...

    Rent spontant tycker jag de svenska bolagen har reagerat mycket kraftigare på detta med utdelningar än de amerikanska. Där är det skönt att vara diversifierat emd ca 50% av innehaven någon annanstans än i Sverige.

    ReplyDelete
  2. Det är länge till nästa utdelningssäsong... Ja, diversifiering kan nog endast ses som något bra!

    ReplyDelete