Tuesday, May 5, 2020

Avanza och förändringar - del 1

Sedan jag blev kund hos Avanza har det varit en ständig följetong med diverse förändringar. Det verkar liksom aldrig ta slut. Förändringsbenägenheten slår igenom på i stort sett alla områden förutom på sådana där man som kund troligtvis skulle vilja se en förändring. Antar att det kommer att fortsätta så rubriken på blogginlägget tar höjd för detta (borde jag gjort för länge sedan istället för att klura ut nya rubriker).

Idag påtvingades jag det nya sättet att lägga order, har lyckats att freda mig länge från detta då jag anade att det inte skulle tillföra något utan istället försämra. Tyvärr fick jag ännu en gång alldeles rätt och den nya inköpsfunktionen är igen, som vanligt på Avanza, ett under i hur man själva degraderar funktionaliteten. Jag förstår inte alls hur Avanza tänker och varför det anses så viktigt att med egen kraft och bekostnad ständigt införa försämringar i handelsplattformen.

Det har varit mycket enkelt, tydligt och smidigt att köpa/sälja värdepapper, ja fram tills nu alltså. En korkad och utsmetad dialog där man skulle försöka att fylla i det man nu ville göra, antalet aktier man redan äger fylldes helt korkat i som om nu det antalet har med en ny affär att göra. Då jag även har barnspar hos Avanza dök det sedan upp en väldigt lång lista med alla möjliga konton jag har på Avanza istället för att smidigt fylla i det kontot från vilket jag försökte att lägga in min order, d.v.s. från mitt ISK. Sen dök det upp en ny dialog där orderläggningen skulle bekräftas, men hallå, det har jag för helvete gjort när jag tryckte i förra dialogen (enligt hur det fungerade tidigare och vad varje normalbegåvad person kan tro: lade ordern). Nu var väl ändå ordernläggningen avklarad? Nej så sjutton heller, nu dök nu ännu en, den tredje i ordningen, dialog upp som visade att ordern lagts men ännu inte gått till avslut och som självklart på dessa användarfientliga Avanza-sidor kräver ytterligare ett förbaskat musklick.

Bläh för alltsammans. Jag var totalt oförberedd på detta och det nya "förbättrade" utseendet kostade dyrbara minuter av min tid. Är sjukt trött på dessa uppdateringar. Att de dessutom i 99.9% endast försämrar för redan befintliga och invanda användare gör det hela än värre. Respektlöst agerande från Avanzas sida. Var faktiskt längesedan jag skrev något positivt om Avanza och det är svårt att tro att så kommer att ske heller då de verkar ha snöat in på "förbättringsvågen" in absurdum.

Synd att det var bättre förr med enklare och snabbare navigering samt bättre orderläggning...

Som avslutning ska Avanza få ett gratisförslag, lägg till det aktuella OMX30 värdet i statusraden så blir nyttigheten betydligt större (typ ökar med 100% minst) än som nu med endast klockslag och diverse procentsiffror:


Varför nu någon skulle behöva se den procentuella utvecklingen för hela året i en statusrad likt ovan kanske någon kan förklara för mig... Någon utvecklare på Avanza här kanske?

Nordea, snälla uppdatera Er plattform så att den går att använda och fixa så att man inte behöver vara annat än depåkund. Jag flyttar direkt till Er om ni fixar detta. Mitt tålamod med Avanza är på väg att ta slut faktiskt. Att dessutom Nordea återbetalar källskatt inom ett rimlig antal veckor är ju underbart. Avanza, vad jag vet, klarar inte ens längre av att betala tillbaka korrekta summor till sina kunder och de prioriterar inte detta enligt vad de sagt i frågan, det blir lite som det blir liksom. Skitsamma verkar Avanza tycka och det kan de ju tycka men det är ju inte deras pengar de delar ut till andra kunder... Rätta mig om jag har fel angående detta med källskatteåterbetalningen. Det raka courtaget Nordea har är inte annat än klockrent kundvänligt och återigen står både Avanza och Nordnet och tittar på som fågelholkar med sina idiotiska och inlåsande courtageklasser som bara passar bra när man börjar att spara.


4 comments:

  1. Håller med dig om att mycket av det Avanza gör är försämringar. Dock var deras gamla gränssnitt som många tycker är bra totalt värdelöst att använda på surfplatta och telefon, och det är gissningsvis därför de uppdaterar sidorna till ett responsivt gränssnitt så att det blir enklare att använda på mobila touch-enheter. Tyvärr har denna typ av gränssnitt en tendens att uppfattas som klumpiga, speciellt när man sitter vid dator och använder mus och tgb.

    Jasså, har Nordea inte gjort någon förbättring än? Jag brukar logga in där med några månaders mellanrum för att se vad som händer, oftast har de bara gjort mindre förändringar i styles och liknande. Jag väntar fortfarande på att de ska visa en summering i botten av listan över transaktioner. Den typen av grundläggande funktionalitet har till och med Avanza :)

    Kanske Nordnet är något att testa? De ska dock vara ganska nyckfulla med belåningsvärden även de...

    ReplyDelete
  2. Tack för kommentar Snålgrisen! Men om det är som du skriver med olika plattformar då får man väl titta på mime-typen och förstå att ett gränssnitt inte duger på alla plattformar...

    Jag har skaffat Nordnet men inte velat börja sprida innehav än, det är enklare att ha allt samlat.

    Bara ledsamt när något utvecklas åt fel håll.

    ReplyDelete
  3. Hej Kalkyl.

    Ja det har vart rejält med förändringar hos Avanza de senaste åren. En del saker har blivit bättre men som du skriver kunde nog Avanza skippat en del saker också för den delen. Även jag undrar om Nordea någon gång kommer fixa sin plattform? Tror det kunde gynna banken en hel del på längre sikt om de fixade en bra tjänst. Tyvärr verkar de inte bry sig så mycket att fixa till Nordea Investor. Men skulle deras tjänst förbättras någon gång i framtiden skulle jag kunna tänka mig börja använda den igen. Tyvärr lovade de förbättring så länge jag var kund hos dem men det var mycket prat och inte mycket som hände. Framförallt var det inte så kul att logga in och depåkontot stod på 0 kr. Eller när tjänsten låg nere en halv dag och jag missade möjligheter att agera just då. Visst gick det att ringa Nordea men det kunde vara en lång väntetid. Allt jag ville var att deras tjänst skulle fungera skapligt. Annars var det fantastiskt med det låga courtaget över tid.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Slimis och tack för kommentar! Nej jag förstod av ditt Nordea äventyr att de inte på långa vägar skulle kunna hanteras av mig så har ju avstått Nordea tack vare dig och Snålgrisens rapporter. Märkligt att Nordea inte vill få fler kunder. Det raka courtaget är precis vad alla vill ha och snabb källskatteåterbetalning likaså.

      Tycker inte att man som kund kräver för mycket när man vill ha en stabil och lättanvänd handelsplattform, den är ju ett verktyg för affärerna och bör därför inte jämt och ständigt uppdateras. Undrar vad en snickare skulle säga om hammaren förändrades en gång i månaden...

      Delete