Thursday, July 16, 2020

Drog plåstret

Under en lång tid har jag våndats över mitt innehav i EPR. Förlusten har pendlat mellan ca 30-40 tkr. För någon vecka sedan gick den kraftigt uppåt och nådde ca 38 usdst. För mig var det dock en fortsatt kraftig förlust. I förra veckan sjönk den igen rätt kraftigt och var nere kring 28 usdst. Inte roligt alls. Det var en månadsutdelare som var tänkt att ge ett fint inflöde av pengar under många år framöver.

När jag gjorde sista påfyllningen och nådde 100st kändes det så där, oroade mig redan då för EPRs inriktning mot uthyrning av diverse faciliteter för rent nöjesutövande. Jag fyllde dock på och var nöjd med innehavets storlek. Det var synd, riktigt synd. Jag sålde på 31.59 usdst...

EPR blev för mig en riktigt usel affär och förlusten uppgår till hemska 40,090 kr... Lite utdelningar hann skramla in men de gör i stort sett varken till eller ifrån på ovanstående summa.

Jag dömer mig själv inte så hårt eftersom EPR är/var ett bra bolag men Covid-19 slog till med full kraft mot just EPRs verksamhet. EPR kämpar för sin överlevnad och kanske kommer de att överleva men jag bestämde mig tillslut för att inte följa med på överlevnadsresan. I närtid finns inte mycket som talar för att kursen skall ligga kvar på de nivåer den nu gör och jag bedömer att risken är hög för mera nedgång, i alla fall högre risk för nedgång än för särskilt stor uppgång. Antalet sjukdomsfall över världen ökar kraftigt och bara i USA har runt 125,000 människor redan avlidit p.g.a Covid-19.
Svårt att se hur EPR ska gå upp nämnvärt under rådande pandemi. Deras kassa kommer att dräneras undan för undan och utdelningarna kommer att fortsätta att vara inställda under lång tid framöver. Vad denna pandemi får för långtidseffekter är omöjligt att gissa sig till men effekter blir det alldeles säkert.

Lärdom? Vet inte, men lutar åt att nej då sådant här kommer att kunna hända igen, tyvärr. Det går liksom inte att ta höjd för allt. Ingen kunde nog tro att Ericsson skulle gå från 440 krst 2001-01-19 ner till ca 14.8 krst 2002-09-30 (köpte som tur inte in mig på 440 krst!). I Ericsson har jag suttit kvar under hela den långa och skakiga resan, troligtvis hade det varit många gånger bättre att dragit plåstret även här...

Det blev en kort, onödig samt dyr bekantskap med EPR men nu har jag ett bekymmer mindre att tänka på i och med att EPR fick lämna portföljen även om det gjorde ont.

2 comments:

  1. Beklagar den negativa avkastningen. Har du funderat på vad du ska sätta pengarna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Myntaren! Tackar, det var en kass affär. Har lite aktier på span men inget bestämt än.

      Delete