Tuesday, July 7, 2020

FIRE kan vara kontraproduktivt

Rubriken ovan blir naturligtvis oehört provocerande och måste ju förklaras å det snaraste:

 FIRE kan vara kontraproduktivt för FIRE strävare eftersom alla flitiga FIRE strävare gör allt mer väsen av sig. För bara några år sedan var begreppet i stort sett okänt utom för en liten exklusiv skara men nu har fler och fler börjat få upp ögonen. Det är väl alldeles utmärkt kan tyckas och i mångt och mycket är det väl det också men vad värre är och det är detta som är kontraproduktivt är att även politiker måste ha börjat få klart för sig att här finns allt fler möjligheter till att driva in mer skattepengar. När de med fasa eller intresse eller bådadera inser att en fortfarande försvinnande liten men stadigt ökande andel svenskar trots ett av de allra högsta skattetrycken i världen försöker eller redan har lyckats att spara sig ur ekorrhjulet manar det dem troligtvis till handling. 

Expressen och Aftonbladet har haft en del reportage om just FIRE, det finns böcker, det finns poddar, det finns P1/P3-dokumentärer samt artiklar i Privata Affärer och Dagens Industri.

Ju mer det pratas desto mer intresse uppstår, eller tänker jag fel?

3 comments:

  1. När vi vanliga arbetare/tjänstemän börjar börjar prata om FIRE förstår jag att politikerna börjar bli oroliga och ser nya inkomstmöjligheter för staten samt hindra folk att sluta arbeta för tidigt.

    Egentligen hade det var bäst att vi är tysta, men hur många är vi vanliga dödliga som årligen gör en FIRE? Mer än tiotals, mindre än tusentals. Troligen hundratals är min uppfattning?

    Nej FIRE är ska nog enbart vara möjligt för politiker, idrottsmän och lottovinnare enligt politikerna.

    ReplyDelete
  2. Håller med om din slutkläm. Visst vi är rätt få men med skenande kostnader så har finansministern Magdalena sagt att förmögenheter och kapitalinkomster är lågt hängande frukter så...vi ska nog få betala än mer.

    ReplyDelete
  3. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    ReplyDelete