Tuesday, July 7, 2020

Avanza och förändringar - del 2

I veckan som gick var det dags igen för nya påtryckningar, återigen var det Avanza som stod för utpressningen om att uppdatera deras mobil app (i alla fall för android).

Jag var hyfsat nöjd med appen som den var, den fungerade hyfsat smidigt för det mesta och jag saknade inte längre direkt någonting. Än nöjdare med appen var jag innan uppdateringen kring den 14 april 2019.

Jag ogillar uppdateringar av flera skäl och de viktigaste är:


  • tvingas att lära om
  • tar tid att åter känna sig 100% säker på var saker finns
  • oftast försämras saker som jag gillade eller hade accepterat hur de fungerade
  • oftast läggs saker till som jag inte efterfrågat
  • oftast innebär ovanstående ett krångligare gränssnitt samt sämre prestanda rent allmänt

Givetvis blev den nya uppdateringen kring den 2 juli 2020 sådär...

Det har tillförts en enorm massa fancy pancy saker som jag uppriktigt sagt struntar fullständigt i. Jag är totalt ointresserad av deras analys och en massa grafer då jag har dessa mycket bättre på en STOR skärm och i format som jag själv skapar och därmed passar mig till 100%. Den nya appen visade sig direkt ha fått en försämrad responstid på i stort sett alla manövrar. Den är seg... 

Följande fördelar har jag identifierat hittills:

  • inga

Följande nackdelar har jag identifierat hittills:

  • långsam(mare men föregående version märkte jag inte av någon slöhet alls) vilket är enormt irriterande
  • krångligare, återigen har "Meny-Nisse" utan struktur fått sköta designen av GUI:t. Killen är med 99.5% en kille och borde definitivt syssla med något annat än GUI design...
  • de snygga kursgraferna lyckades "Graf-Uffe" sabba (vadå Kalkyl, ALLA kan ju) och de vågräta sträcken har försvunnit
    • nu är det svårare att se vilken kurs som gällde vid en viss tidpunkt om man nu inte råkar tillhöra kategorin "Hjälplös-Förvirrad" som ständigt måste guidas av totala meningslösa balloon-tips (sa jag att jag avskyr balloon-tips, jaså jag sa det alltså, avskyr balloon-tips bara för säkerhetsskull) som poppar upp. I kursgrafen kan de dock vara trevliga dessa balloon-tips men varför ta bort de vågräta strecken?
  • urusel plottningsprestanda när kursgraferna ritas upp, den förra appen klarade av samma sak ca 10 gånger snabbare eller nåt... Kanske de kör VBA i Java nu i android? Inte vet jag inte men segt blev det.
  • vad i hela friden ska jag med all denna analysdata till? En sak om hemsidan har den (har den?) men i en app? Är ju rätt begränsat användningsområde att på en telefon, som merparten väl ändå har, sitta o göra nåt mer med graferna än att just glo lite då o då?
  • den utomordentligt enkla "sätt kurslarm" som implementerades av
    "Peter-Programmerare" funkade väl helt enkelt för bra och saboterades troligtvis medvetet av en ny kollega "Lasse-Larm" som skulle visa upp sig för sin totalt otekniske chef "Calle-Chef" (som fortfarande ringer in aktieorderna om han nu ens lägger sådana). Jag säger inte emot möjligheten att skriva in kursordern som nu men varför inte behålla vad som fanns (med rullmenyer som i detta fall fungerade snabbt och smidigt) OCH lägga till ett ynka fält där man om man vill kunde mata in kursen för larmet?
    • nya hjul snurrar alltid bättre
      • NEJ Avanza, det gör de sannerligen inte. Gamla SKF kullager med ålder 50+ år funkar i vissa fall mycket bättre än alldeles nya... 
  • Att nu behöva i menyn längst ner välja 'Utforskaren' för att söka upp ett värdepapper känns fel när sökfältet förr alltid fanns med oavsett i vilken flik/meny man befann sig.
  • hela utseendet under "värdepapper" känns märkligt i jämförelse med hur det tidigare såg ut. Det var mer överskådligt. Anar att en del väljer att tycka annorlunda på denna punkt då de gillar att nu kunna se fler siffror så som: DA, P/E, P/S, Beta m.fl. 
    • förresten är antalet ägare hos avanza av större dignitet än P/E, P/S eftersom den siffran kommer betydligt högre/tidigare i listan?
  • Att under 'värdepapper' behöva klicka från 'översikt' till 'Kalender' för att se NÄR nästa utdelning samt X-dag infinner sig är direkt fientligt för investeraren.................?
  • Att 'bakåt' knappen i Android betyder olika saker beroende på var i appen man befinner sig är direkt talande för hur icke-logiskt-tänkande genomsyrar Avanza's utvecklingsteam i stort...
    • på vissa ställen i appen gås vid tryck 1 steg bak (känns naturligt)
    • på vissa ställen lämnar man appen och tvingas att starta den igen och åter genomlida en seg uppstart (särskilt om man råkade "dumma sig" och hade en kursgraf på ett värdepapper på skärmen när man beklagligt tryckte på bakåt knappen, detta är ett direkt märkligt beteende)
    • för tusan - välj ETT sätt att hantera knappen, ok, lite svårt att förstå så antingen väljs:
      • gå ett steg bakåt
      • lämna appen
Nej tyvärr Avanza, trots massor med förslag insända tillhör jag inte BETA testarna och jag kan inte denna gång heller ge Er app ett högt betyg, jag är snäll p.g.a känslan över att många kommer att gilla (under en kort övergående tid då man fort tenderar att tröttna på sådant) 'Analys'-delen och ger Er:



4 comments:

  1. Intressant genomgång, jag tycker också att appen för iFåne inte är någon höjdare, även om den på många ställen har blivit bättre. De förbättringar jag ser i appen är:

    - När man väljer köp vill jag börja skriva in antal aktier direkt, gör jag det nu får jag en extra nolla alltid, då man inte nollställer textrutan. Råkade köpa Microsoft-aktier för 150000 på grund av detta. Snälla fixa!

    - Att gå till en akties detaljsida innebär att man från sina innehav först måste trycka på aktien i fråga, och SEN trycka rätt på en liten grön plutt uppe till höger. Vet inte hur många gånger jag tryckt på denna lilla gröna plutt och ingenting har hänt. Väldigt irriterande, och då har jag en ifåne X med hyfsat stor skärm, och ganska smala fingrar.

    - Fixa så att man kan se utdelningshistorik i appen.

    Prestandan är väldigt bra i denna version tycker jag. Dock är det ju inte speciellt krävande då jag antar all beräkning göres i backend, det är ju självmord att göra detta på en mobil enhet då batteriet dräneras blixtsnabbt. Som mobilutvecklare ska allt som har med nätverk och CPU hållas till ett minimum, då mobildata och batteritid är en bristvara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 150000... Shit, vilken hemsk upplevelse. Rätt dyr miss. Skandal att appen beter sig så...

      Hm, tror rätt mycket görs på klienten. Bryr sig så många om klientens batteri, krävs mer o mer laddande tycker jag mig ha märkt...

      Delete
  2. Du har sågat Avanzas nya site ganska rejält några gånger nu. Med all rätt även om jag bara använder hemsidan.

    Tycker att Nordnets är bättre och har därför nästan allt mitt där.

    Har även testat Nordea (pga pris och källskatt), men blev helt vansinnig och avslutade så fort det gick.

    ReplyDelete
  3. Det blir ju tyvärr sågning när huvudsakerna försämras, väldigt tråkigt och jag önskar att jag kunde bli positivt överraskad istället och då få ge beröm. Det verkar tyvärr inte hända...

    Nordnets app är ju i darkmode, avanza kunde haft detta också vid det här laget men icke...

    Efter två massiva appuppdateringar kunde avanza fixat att ny inloggning alltid tar dig till huvudsidan på appen istället för att som nu: oj nu blev någonting fel...(då de inte ibland lyckas återskapa innehållet på den sidan du befann dig på när inloggningen tajmade ut)

    Pinsamt värre.

    Nordea håller jag mig ifrån pga allt jag läst och hört om, synd annars är ju 6 veckor precis lagom med källkskattåterbetalningen.

    ReplyDelete