Thursday, March 25, 2021

Boktips 1

 Jag har länge funderat på att ibland ge något boktips på ekonomiböcker och här kommer det första! Boken fick jag nys om för ett bra tag sedan men sen gick det en tid innan jag tog tag i att läsa den:



Boken är skriven av fastighetsbolagets nuvarande VD, Hans Wallenstam.

Boken var lättläst och intressant på en och samma gång. Jag kunde nästan inte släppa den och den var utläst på två dagar. Den handlar i synnerhet om fastighetsbolaget Wallenstam men även om själva fastighetsbranschen och dess förändring samt om ett stycke svensk historia där räntan under en kort tid höjdes upp till smått osannolika 500%!

Hans Wallenstam fick motvilligt börja som finansdirektör i pappans fastighetsbolag 1986. Det är intressant att ta del av hur företagskulturen kraftigt förändrats i Sverige, och inte alltid nödvändigtvis till det bättre. Det är roande att läsa om hur pappan skötte bolaget innan Hans tog över, det var mer ärliga handslag och människotycke och kännedom som styrde liksom en näsa för affärer. Näsan för affärer ärvde Hans W dock men gick ifrån sin pappas sätt att göra och sköta affärerna. Det är, tycker jag, väldigt roligt och intressant hur det förr i tiden fanns utrymme för vredesutbrott, känslor och skratt omvartannat. Detta är totalt frånvarande på många arbetsplatser i dag och ve den som råkar släppa loss humöret (ja jag har gjort det ett flertal gånger) Idag ska allting vara så förbaskat präktigt och fjäskigt och politiskt korrekt så det räcker och blir över. Jag skrattade gott när, minns ej exakt vem, en medarbetare till pappan sen 30 år eller nåt fick sparken på stående fot av pappan, nästa dag kom personen ifråga (en förvaltare tror jag) till jobbet precis som vanligt och folk runtomkring på jobbet undrade naturligtvis varför eftersom han ju fått sparken dagen innan. Jo sa han, han har väl (pappan) lugnat ner sig lite nu så...! Och det hade ju pappan gjort. Hans W berättar om hur nära det var att även Wallenstam dukade under under fastighetskrisen och hur våghalsiga affärer som gjordes, mycket fortfarande trots goda kontakter. Wallenstam var det enda av västkustens tiotal fastighetsbolag som överlevde fastighetskrisen. Många var fina bolag med anor långt tillbaka i tiden men som gick i konkurs av olika skäl. Hans W skriver med hjärtat och det är en välskriven bok som är väldigt läsvärd!


No comments:

Post a Comment