Wednesday, March 17, 2021

Kvot brutto/netto

En del kanske undrar om det blev något fantastiskt firande när de underbara 5.0 mkr uppnåddes. Det enkla svaret är: nej. Inget speciellt alls hände och det blev en helt vanligt men bra dag utan några excesser. Mitt i veckan och huvudet fullt av jobb för både mig och frun så nej det hände inget speciellt alls mer än själva konstaterandet i sann FIRE anda: nu nåddes 5.0 mkr. 

Som vanligt fortsätter olika räkneövningar i excel och idag studerade jag brutto/netto-utdelningskvoten vilket resulterade i några diagram:




Detta är en kvot som tyvärr kommer att minska då andelen utländska papper ökar. Ett utomordentligt glädjebesked var det som bloggkollegan Petrusko delade med sig av idag, läs här. Jag håller de två tummarna jag har för att detta är sista ordet i denna irriterande tramshistoria kallad 'källskatt'. Så jävla trött på allt trams kring källskatt, de som nu tror de går fria från detta trams för att de äger fonder bör tänka några gånger till för fonder drabbas också av denna källskatt på olika vis beroende på en mängd faktorer så som skattehemvist o.s.v. När Petrusko skrev ett glädjande inlägg senast om källskattehanteringen på Avanza, minns inte när exakt och lägger ingen tid på att kolla upp det men gissningsvis för cirka 1.5 år sedan, bestämde jag mig för att gå all-in mot Avanza, d.v.s samla både ISK+KF hos Avanza. Jag har varit med för länge, eller är för gammaldags, för att tycka att spridda skurar är ett trevligt göra att hålla reda på, läs flera olika sparinstitut. När så ett nytt berättigat gnäll om att inte all erlagd källskatt återbetalades på Avanza blev jag rent ut sagt uppgiven och förtvivlad. I mörka stunder funderade jag på att sälja av KF:en och återköpa den hos Nordnet. Nu hann tiden före mig, hoppas jag, och Avanza verkar ha förstått att rollen som Robin Hood (de fördelade ut totalt återbetald källskatt på alla sina sparare och de med aktier i t.ex. Danmark med källskatt 27% fick en del av sin återbetalda källskatt från de som investerat i USA med endast 15% i källskatt... Fråga inte mig hur i f.a.n. ett sådant återbetalningsprogram kan vara skapat på 2000-talet men så hemskt illa skött var det av Avanza) inte är en helt perfekt roll att spela som ett ledande sparinstitut. Nästa steg Avanza kan ta vore enligt mig att ta upp kampen med Nordea och återbetala trams-källskatten inom säg 6 veckor eller nåt. Avanza har råd precis som Nordea att göra det så varför inte Avanza? Se nu till att bli BÄST på riktigt! 

Jag hade en utläggning kring Avanzas källskattehantering här.




2 comments:

  1. haha ja jag håller med, det är kul att Avanza lyssnar på oss småsparare, för jag antar att de har blivit bombarderade av meddelanden och klagomål om detta under lång tid. jag vet inte hur många meddelanden jag skickat och gnällt gällande källskatt och superlån, det har ju inte blivit bättre heller. För något år sen var man tvungen att skicka in en massa papper för norska innehav, men nu verkar det som reglerna är ändrade igen för norska innehav till 25% trots det där pappret, så man undrar vad f-n det var till för egentligen. Kommer att avveckla mina norska innehav sakta men säkert. Atea och Mowi har redan innan covid-19 fått stryka på foten, kvar är Ocean Yield.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det var riktigt kul att läsa att de äntligen verkar ha tagit till sig av kritiken. Jäkla tur att jag inte redan börjat exekvera flytt till Nordnet då det hade kostat en hel del pengar och tid. Norge har jag helt hållit mig ifrån, synd att Finland också ansluter till skaran med för hög källskatt likt danmark.

      Delete