Thursday, April 1, 2021

Glad påsk

 Arbetsdagen är avslutad på jobb#1 sen en liten stund, blev lite tidigare idag. Välförtjänt efter en händelserik och bra arbetsvecka. När jobb#1 avslutades sattes jobb#2 igång, ingen har blivit rik på att inte jobba heter det ju men det är en gammal utsaga som kanske inte stämmer längre. För mig stämmer den dock då jag är lite gammaldags minst sagt på många olika sätt, ni vet sånt som moral, hederlighet, ärlighet, strävsamhet (sånt där omodernt trams alltså) o.s.v. 

Sist jag var på Willys frågade kassörskan om jag skulle köpa en trisslot, svaret kom direkt från hjärtat:

-Absolut inte.

Räcker väl att betala för matvarorna man samlat ihopa?!... Jag och frun gjorde som många andra i början av vår tid och köpte lite trisslotter ibland, vi har aldrig vunnit mer än 90 kr eller nåt. Det är varken mitt eller fruns öde att bli rika på lotter, det är jag helt övertygad om för varken hon eller jag har haft en räkmacka oavsett vad det har gällt eller gäller. Vi har fått kämpa för i stort sett allt och fortsätter på den inslagna vägen!

Den första april idag detta år 2021 och tyvärr missades cash-in ljudet helt. Jag väckte telefonen vid 08:30 med en förhoppning om något trevligt ljud men 08:36 gav jag upp, då hade frun fått utdelningar men med en mobil på 'silent mode' så hon missade också cashin ljudet. När jag förstod att hon fått utdelningar provade jag att öppna skärmlåset igen och skärmen var fylld av 6 utdelningsbesked från Avanza - the partner in crime!!!

Ljudet missades alltså helt men trösten blev stor. Inslussningsrännan fick bekänna färg igen och renovering och intrimningen verkar vara av riktig Kalkyl-god kvalitet - den höll!

Portföljen nådde ett nytt ATH idag men Tackor-inläggen blir nog framöver mer sällsynta liksom utdelningsstolparna som nås. Excelarken fylls dock på och uppdateras med samma hängivenhet som vanligt även om äldsta barnet idag fick äran att fylla i siffrorna i de ark som behövde uppdateras!

Det är en fantastisk känsla att inflödet av pengar äntligen återvänt till Kalkyls jaktmarker, de har varit mycket sporadiskt förekommande och mediokra under en lång tid. Förvisso tickar lönen ju in, inte att förakta, som vanligt men med nya och större skulder så vill mycket ha mer som vanligt. Skattedeklarationen har också anlänt i dagarna, ja jag kör med post då jag gillar papper, och glädjen var stor när endast hälften av förväntad kvarskatt skall betalas, runt 11 tkr blev det istället för 20 tkr. Jag räknar alltid pessimistiskt och då var 20 tkr korrekt, sen räknas 30% av i räntesubvention så slutsumman blev mera angenäm. Att räntesubvention gäller oavsett låns beskaffenhet var en nyhet för mig då jag i dagarna läst om att även sms-låneräntor är avdragsgilla. Ja, vårt allas Sverige är fantastiskt!...

Så, från att ibland känna mig som en fattig stackars kyrkråtta ser det alltmer ljust ut när kontobalanserna ökar undan för undan. Skördetiden har varit mycket efterlängtad och nu är den här så det gäller att njuta! Att sitta med sina aktier i dessa stunder slår det mesta!

Med dessa rader önskar jag alla trevliga och inspirerande läsare av mina ynka sidor en riktigt 

GLAD PÅSK

 

2 comments:

  1. Tycker det är fult att bli "erbjuden" att köpa en lott av kassörskan. Säkert en order uppifrån. Slutade spela på Lotto för några år sedan men när det är som tyngst att jobba känner jag att en genväg till FIRE vore skönt även om chansen ör liten.

    Ränteavdrag som ränteavdrag, men så många SMS-lån har du väl inte haft?

    Glad påsk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå, nej några sms lån har jag aldrig haft o hoppas slippa! Jag läste om detta nånstans, Expressen troligtvis. Jag har bostadslån o värdepapperslån, det räcker.

      Håller med, fult med sådana frågor. Hörde knappt vad hon sa men såg lotten i hennes hand. Klart en order så att affären kan tjäna lite till. Nog många som tackar ja, det har jag sjäkv gjort i en yngre version. Lotto körde jag några år också men aldrig vinst, mest för spänning. Tror ingen sagt nej till en fet vinst, pengar som pengar! Jag fick en ny "vinst" i morse med cash-in ljudet spelandes!

      Delete