Sunday, April 18, 2021

Statuskontroll - del 2

 När man ändå är igång så lika bra att göra det ordentligt. Ibland är det väl just det som är det svåraste, att sätta igång. Frihetskvoter och frihetsdagar är väldigt bra mätetal men de faktiska och råa siffrorna är snäppet bättre, så med sagt fick tabellerna utökas (ja datat fanns tillgängligt) och två ytterligare diagram kunde skapas.

Hjälp efterfrågas: hur kan man i Google Sheets göra ett diagram som har en enda stapel men vars summa består av två delsummor? (Diagrammen nedan kunde med fördel haft en stapel/månad där 100% var summan av de nu visade röda+blå staplarna och där den nu röda stapeln är max och den blå stapeln bara färgar den del (blå/röd) blå i stapeln. Detta lyckats jag inte få till, i övrigt verkar Google Sheets lösa de flesta diagram hyfsat enkelt och intuitivt.

Utgifterna har uppenbarligen ökat vilket oroar mig en hel del. Jag kan inte i skrivande stund komma på någon mera anledning mer än att priserna ökar oavsett vara. Förvisso fanns två större poster hösten 2019 och våren 2020 i form av nya bildäck, vinter och sommar, och till detta ska läggas ökade räntekostnader (där 30% dock fås åter). Alla år brukar dock, tyvärr, föra med sig någon "icke normal" kostnad av formen enligt ovan så tror mer att diagrammen faktiskt visar att priserna på allt vad vi vill eller tvingas att konsumera faktiskt ökar rätt betänkligt på årsbasis. Helt klart är att jag upplever att matkostnaderna dragit iväg ett ordentligt, förvisso är en delförklaring att barnen växer och äter mer men kostnadsökningen motsvarar inte ökat intag. Tyvärr har Covid-19 skapat en högre inflation och det är nog troligtvis något vi alla kommer att märka av undan för undan. 

Åter till dagens Excel/Google sheets (Excel har all data och Google Sheets svarar för diagrammen då Excel 2003 saknar grafisk finess med diagram, ja i alla fall i Kalkyls händer):

R12: utgifter och utdelningar per dag


R24: utgifter och utdelningar per dag



Efter detta inlägg har publicerats återstår att gå igenom siffrorna något mera och försöka att utreda huruvida den oroande ökningen beror på ett mera slentrianmässigt förhållande till inköp/kostnader eller om det bara är ännu en bitter trend att hantera och acceptera.



2 comments:

  1. Gillar graferna. Att bara visa frihetskvotens eller liknande utveckling ger upphov till frågor: är det utgifterna eller utdelningarna som förändrats? Oförändrad frihetskvot kan ju bero ökade utgifter och ökade utdelningar, vilket inte är något man vill se i uppbyggnadsfasen.

    På R12 här ser man tydligt att du haft en period med stigande utgifter som du på sistone lyckats trycka tillbaka igen!

    På utdelningarna ser det ut som man kan vänta sig: det stiger successivt till corona-kraschen. Efter denna kommer en successiv återhämtning och nu är du på ATH vad gäller utdelningar igen.

    Ser likadant ut för mig.

    Ett enda större inköp gör att utgifterna på R12 påverkas under ett helt år. Detta är OK, men när det är småutgifter som ihop gör att utgifterna stiger är det värre tycker jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå US! Tack! Det är rätt bra ibland att också sätta in de bakomliggande siffrorna bakom mätetalen. Det blir mer tydligt på direkten vad som faktiskt pågår. Om jag skulle tvingas välja vet jag inte vilken av R12 eller R24 jag skulle valt, de har båda sina egna fördelar och nackdelar. Tillsammans är de riktigt bra.

      R12:an ger ju mer direkt återkoppling på tillståndet medans R24:an undviker upphetsning och visar på vad som verkligen är att förvänta tycker jag.

      Det blev ju en del 3 när jag insåg varifrån en del av kostnadsökningen kom ifrån. Bildäck för ca 10-11 tkr svarar för ca 30 kr/dag och till det de ökade räntekostnaderna så fick jag en rimlig förklaring, resten tillskrivs galopperande inflation (vilken jag tycker ökat på de flesta varors priser, detta till trots att officiellt har vi ju haft en väldigt lågt inflation...).

      Det blir till att bita ihop och ro april och maj i land också innan en bättre och troligtvis mer sann bild kan skapas. Alltid detta väntande... Väntar man inte på det så väntar man på något annat o.s.v.

      Delete