Wednesday, July 21, 2021

Mot FIRE - del 2

 Det har hunnits med en hel del reparationer hittills under semestern. Vad gäller cykelsidan är det ju inte som förr då jag endast ansvarade för min egen cykel utan nu är det hela familjens. För några dagar sedan trodde jag att alla cyklarna var klara men ack vad jag bedrog mig. När jag hade bytt vajrar och justerat växlarna på fruns cykel och glad i hågen var på väg att parkera den på sin plats såg jag att kedjan åter slackade betänkligt och betydligt... Jag kunde på några sekunder konstatera att cykeln långt ifrån var i något vidare skick, denna ursäkta uttrycket satans Mustang... Hela vevpartiet var sönder... Om det är något på en cykel som är svårt att laga är det baknav och vevpartier. Frun hade enligt utsago nämnt i december att det lät konstigt och tydligen hade jag sagt att det får vänta till våren, själv har jag absolut inget minne av detta men hon har säkert alldeles rätt. 

Det blev ett riktigt litet helvete att få loss tramporna samt själva vevlagerna. Pedalaxlarna släppte precis så fint som man kunde hoppas eller se på youtube, resten av delarna var en helt annan historia. Tillslut fick jag dock loss allt utom drivsidan och självklart (ni som mekat med gammalt känner igen er) gick själva delen sönder och de fina "splines" urfräsningarna släppte en efter en men gängorna i ramen höll fortfarande emot så grant så... Vinkelslipen och Kalkyls smedkunskaper fick tas till och tillslut släppte ramgängorna och hela vevpartiet var nu ute. Efter lite arbete blev vevhuset tillslut rent och fint och med gängorna hela! Att sätta på de nya lagerna bör vara den enkla fasen av arbetet och så blev det i detta fallet, oftast är grovjobbet att få loss de gamla delarna utan att förstöra något (läs gängor).

Ny del kostade 299 kr och cykeln har nu invigts och är bättre än den var som ny.

Cykelhandlaren skulle ha 2000 kr för jobbet så arbetet bidrog med än mer muskelmassa och färdigheter till Kalkyl samt cirka 1500 kr (2000-299-150 för avdragare) till Kalkyls Pengamaskin!

Så nu ska alla cyklarna vara i skick, bilen rullar och Kalkyl undrar förstås vad som kommer härnäst...

Del 1 hittas här.

6 comments:

  1. Bra jobbat Kalkyl. Igår fick jag levererat reservdelar till 2 av mina cyklar, men det är bara v-bromsbelägg och en innerslang :) Nu ska jag lämna min datasoffa och gå ut å se om grejerna passar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar NLI! Lite enklare jobb med broms o slang men likväl ska det göras! Håller tummarna att de passar!

      Delete
  2. Som cykelpendlard så blir det en del meckande. Att byta kassett och innanförliggande Shimano-body är ganska tålamodstestande om prylarna sitter fast ordentligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo det gäller ju att hålla hjulen rullandes så att säga! Just vevlagerbyte är bland det värsta man kan gå på på cykelmekande. Fauber (de äldre cyklarna) kunde vara riktigt hemska men o andra sidan häll de oftast i sådär 25 år mer än nya japs-skräpet (shimano)...

      Delete
  3. Snyggt jobbat!

    Jag jobbpendlar med cykel sedan i alla fall 6 år. I början såg jag det som att det var OK lämna in för service. Men av 3 anledningar har jag börjat göra service själv:
    1. Kan välja lite finare delar när jag köper billigt på nätet
    2. Lära mig något
    3. Och såklart för att spara mig pengar

    Det närmaste är att byta trampor (lagrena har gett sig och de är lite hala i regn) och bromsskivor (är nere på minimitjocklek). Aldrig bytt något av det men det ska nog gå (har verktygen)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar US!
      Tycker alla tre punkterna låter väldigt sunda och FIRE-aktiga!
      Har man bara lite flyt så går trampor att byta men kan bli ett riktigt elände även dessa då pga gängningen så spänns de åt allt hårdare ju mer de trampats!...

      Delete