Tuesday, December 28, 2021

Ett bra förslag

 Det är inte alltför ofta som det kan läsas om vettiga förslag men för några dagar sedan presenterades ett:

Regeringen vill utvidga tillträdesförbudet. Ett förslag presenteras av justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) vid en pressträff klockan 13.

Den 1 mars år 2021 började lagen om tillträdesförbud äntligen att gälla. Den första versionen omfattar butiker och regeringen har tidigare sagt sig vilja utvidga förbudet till att även gälla bibliotek och simhallar och det är alltså dessa två platser som förslaget om utökning gäller.

Nuvarande lag omfattar stöld, skadegörelse eller trakasserier och straffpåföljden kan bli böter eller upp till 6 månades fängelse.

De som själva bevittnat framfarten av otrevliga gäng inne på ett badhus där allt och i stort sett alla kan råka ut för trakasserier och där unga tjejer är den mest utsatta gruppen tycker nog att utökningen av lagen är väldigt angelägen om en mycket senkommen. Att folk ska bete sig ordentligt på allmänna platser inser väl de allra flesta rimligheten i men tyvärr har verkligheten i Sverige sett mycket annorlunda ut. Felet med nuvarande lag är förstås att operationen att stänga av någon är för krånglig för att få en kraftig effekt: åklagare behöver kopplas in istället för att personal på plats får förtroende att agera domare vilket de med all säkerhet skulle klara av galant. Som vanligt krånglas allt till i dagens Sverige.

Så frid och fröjd kring förslaget eller? Nej tyvärr inte och det på grund av:

  • Personer under 15 år kan inte få tillträdesförbud. En person över 15 får inte heller meddelas tillträdesförbud med hänvisning till brott som har begåtts innan personen fyllde 15 år.
    • varför undantas 15 åringar som bär sig illa åt?
  • Det är en åklagare som beslutar om tillträdesförbud och en anmälan måste göras skriftligt av en företrädare för biblioteket. Även polisen kan göra en sådan anmälan, men då krävs samtycke av en företrädare för biblioteket (eller badanläggningen eller butiken).
    • varför behöva blanda in en åklagare som inte varit på plats och skapa mer pappersexercis samt onödigt lång handlingstid? 
  • Svensk biblioteksförening uttrycker oro med stöd bl.a i bibliotekslagen där det står att biblioteken är till för alla... Det skulle tydligen också bli svårt att kontrollera vilka som finns i lokalerna. 
    • Ja Karin Linder, generalsekreterare för Svensk biblioteksförening, bibliotek ska vara tillgängliga för alla som kan sköta sig och inte stör andra besökare och samma resonemang bör gälla på en simhall. Undrar stilla hur man fram till pre-mobiltelefontid kunde klara av att se till att icke önskvärda individer befann sig på fel ställen?!...
Om lagen nu utökas är tanken att ändringarna införs fr.o.m halvårsskiftet 2022. Vi lär få se hur det går i denna fråga. 

    

5 comments:

  1. Jag blev lite förvånad igår när jag såg just en bibliotekarie som opponerade sig mot förslaget då det i tidigare nyhetsinslag varit just de som lyft otryggheten de upplever med narkotikaförsäljning och annat på just bibliotek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blev jag med, men är det liksom inte precis som vanligt i Sverige? När äntligen något verkar vilja förändra något till något bättre ja då finns det alltid nån som har invändningar, t.o.m i de egna leden...

      Delete
  2. Ju mer du skriver om politik desto mer sugen att avskriva kommunpolitik som extrainkomst i FIRE blir jag.

    Nä du, jag kommer nog tyvärr bara "mind my own business" och skita i allt annat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Även för min del kan det bli som för dig, skita i politik när tiden väl är där men innan jag har skaffat Petsson huset/gården får jag nog hålla mig ajour och alert så att säga!...

      Delete
    2. De enda uppdragen/jobben jag kommer åta mig är saker som är hobbyrelaterade. Då många hobbies kan det definitivt bli extrainkomster på någon av dem längre fram men något volontärsarbete blir det absolut inte för min del. Har både volontärat och slavat tillräckligt redan för min del som jag känner nu i alla fall.

      Delete