Thursday, March 31, 2022

Avanza och värdepapperskredit

 Idag lanserade Avanza en glad nyhet för de som utnyttjar värdepapperskredit. Fram tills idag har Avanza gett värdepapperskredit på max 50,000 kr eller 10% av värdet till en ränta på 0%. Idag meddelades det att taket på 50,000 kr tas bort och framöver gäller nu 0% ränta på upp till maximalt 10% i kredit av värdet, enkelt uttryckt innebär det:

  • Om ditt ISK/KF värde är säg 2 mkr så ges 0% i ränta upp till en belåning på 10% av 2 mkr vilket blir ett räntefritt värdepapperslån på hela 200,000 kr. 
  • Har du 5 mkr blir det alltså på samma vis hela 500,000 kr i räntefri kredit du kan ta 
Förutsättningen är att de maximala 10% i räntefri kredit räknas på värdet av de värdepapperna som är godkända för ränterabatt.

Nyheten är nästan för bra för att vara sann och det är väl tur den anlände idag och inte imorgon som ju är den 1:a april. 

Kalkyl är mycket nöjd som helhet med samarbetet med Avanza!  

Affiliatelänk:

Är du inte kund hos Avanza kan det rekommenderas starkt att så bli:


För Kalkyl stundar nu lite uppbyggande arbete i jobb#2 som idag åter innebär den mycket stimulerande uppgiften att bokföra dagens emottagna utdelningar i Mästerexcelarken!  

7 comments:

  1. Hej, håller med! Bra nyhet från Avanza, hälsningar från en nöjd kund.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hejsan Tobbe! Trodde först knappt på vad jag läste men ja inte 1/4 så bör ju vara helt sant. Som sagt, nästan för bra för att vara sant!

      Delete
  2. Tjena Kalkyl,

    Jag håller med om att det var härliga nyheter men jag är själv väldigt orolig när det kommer till att belåna mig hos ett företag som så snabbt ändrar på förutsättningarna. Utöver att man ändrar vilka värdepapper som kan räknas in i belåningsvärdet så finns det också en risk att man helt drar tillbaka liknande erbjudande.

    Jag skulle gärna belåna portföljen men om Avanza ändrar förutsättningarna så här snabbt i ett bra börsklimat tänk då hur det kan bli vid en framtida lågkonjunktur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hejsan DTI! Jo, belåning i allmänhet för ju med sig en viss risk, det är priset man får betala för ökad utveckling förstås. Avanza har haft en del dålig "volativitet" kring värdepappersbelåningen helt klart och det har varit stora bolag som åkt både in och ut från "godkända värdepapper". Allra lugnast är självklart att inte utnyttja belåning alls.

      Delete
  3. Överväger starkt att öppna en belåning. Zero hade ett bra argument om inte annat så för att alltid ha pengar snabbt tillgängligt för köp och avkastningsskatt. Det händer ibland att jag missar att sitta med investerbara medel till exempel på kvällen eller Julafton när NYSE öppnar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, att ha en kreditlina tillgänglig kan ge flexibilitet och att alltid ha täckning för eventuella avgifter utan att tänka värst mycket på det är rät trevligt det med!

      Delete
  4. För några dagar sedan fick jag en online gratis konsultation med Dr.oduduwa, jag kommunicerade med honom oro och han tar tillbaka min ex kärlekspartner efter att vi har skilsmässa i nästan 6 år nu, jag är mycket tacksam och glad att dela med mina vänner det nya sätt jag upptäcker att få tillbaka ex kärlekspartner även efter så många års separation, de kommer fortfarande att tänka på din kärlek och de kommer tillbaka för att be om ursäkt till dig utan att du ber dem eller ringa dem att återvända, det här är en bra kärleksstava Charm inkantationsböner som fungerar riktigt bra och snabbt.
    Få gratis konsultation nu via (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    https://wa.link/q5f107

    ReplyDelete