Thursday, May 19, 2022

Fas 1 -> Fas 2

 Ikväll, en torsdag, spenderas kvällen åter med näsan i Mästerexcelarken. En del trevliga utdelningar skulle bokföras och en roligare och mer givande sysselsättning är svårfunnen! Det är en enorm tillfredsställelse att bokföra pengar som tickat in. Då regn väntas till helgen fick gräsmattan en klippning också strax innan jobb#2 kunde tas vid, givetvis med en traditionell handjagare och på köpet erhölls både motion och härlig svettning som kröntes med en dusch! Nyduschad och med jobb#1 veckan avklarad, eller i alla fall endast återstående med en kraftig nedförsbacke i form av fredagen, kunde nu Mästerexcelarken och alla FIRE funderingarna få lov att få ta sin tid.    

I veckan har en del affärer gjorts som sannolikt kommer att ge fin skörd längre fram. Kalkyls Pengamaskin har sedan en tid tillbaka stampat mellan Fas 1 och Fas 2, läs om faserna här, och nu äntligen verkar känslan av att Fas 2 kan inledas tagit över. En hel del innehav har ökats på och innehaven har nått ansenliga antal och dessutom antal där nöjdheten (för tillfället) överträffar önskan om högre antal. Fas 1 var uppbyggnadsfasen och Fas 2 blir uppstädning, finjustering samt framtidsplanering. En del köp har gjorts då sannolikheten att Swedish Match köps ut är hyfsat hög. Kalkyl har inte sålt och tänker istället invänta fullt budpris som förhoppningsvis kommer bli än högre än det nu lagda budet om 106 krs. Faller budet är det inte mer med det och då ligger ett av Sveriges bästa och finaste bolag kvar i Pengamaskinen.

Ovan finns länk till inlägget där faserna diskuterades för första gången men det känns vettigt att lista dem här direkt också:

  • Fas 1: uppbyggnad av pengamaskinen
  • Fas 2: uppstädning samt framtidsplanering
  • Fas 3: underhåll, njut och lev i FIRE

Att nu gå in i Fas 2 är inte helt enkelt även om de senaste tidens transaktioner definitivt hjälpt på och i stort sett sätt till att känslan för Fas 2 är på plats. Givetvis uppkommer tankar på att öka den och den samt att ta in det och det bolaget också och det kommer att bli lite av en kamp att ligga kvar i Fas 2 men försöka duger. Att det jobbats på med Pengamaskinen råder det inget tvivel om vilket t.o.m resulterat i att nya innehav tagits in med förhoppning om en framtida fantastiskt resa.

Funderingarna och planerna inför FIRE kommer att pågå kontinuerligt och något FIRE inträdesdatum är egentligen inte satt sedan resan inleddes och då var det hyfsat flummigt. Som det ser ut nu kommer det troligtvis inte ske före utgången av 2025 vilket beror på att Kalkyl inte vill. Det finns dock faktorer som kan påverka detta men i rollen som familjeförsörjare är det inte lika enkelt som för en singel person. Hade Kalkyl varit singel hade FIRE redan inletts vid det här laget. De största faktorerna handlar om bostadsort samt vilka säkerhetsmarginaler som önskas eller krävs. Just nu anses nuvarande boende samt bostadsort vara alldeles förträffligt och att byta ut det mot en skogstomt i ödemarken lockar inte alls. Det är inte alldeles enkelt i sådana här frågor och vad som i ena stunden känns rätt känns kanske helt fel mitt inne i mörka kalla vintern. Det finns förstås flera andra faktorer också värda att beakta och om dessa vet ingen särskilt mycket just nu även om många påstår sig veta det mesta som vanligt. Vi får helt enkelt se vart NATO, börsen, inflationen, räntor och bostadspriser tar oss framöver. 

7 comments:

  1. Grattis till Fas 2!
    3,5 år i Fas 2 planeras alltså - mycket längre än jag trott då jag ser det som en snabb övergång till Fas 3.

    Som singel har jag det enklare och min fas 2 blir snabb: uppsägning, piffa och sälja lägenhet, köpa hus i Småland (troligen pappas), flytta, bli bolånfri och köpa fler aktier för överlikviden. Detta kan klaras på 3 !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar US!
      Ja det var inte exakt så här jag heller tänkt från början men väl en bra bit in i byggandet insåg jag att 3 faser är klart lämpliga att följa. Att Fas 2 blir så pass lång är inget måste men jag föredrar att beta av skulder med en bra lön och dessutom anser jag mig inte färdig med arbetandet i jobb#1då det för det mesta ger mig stor tillfredsställelse. Det gäller ju att smida medans järnet är varmt!

      Att din fas 2 blir betydligt kortare är ganska naturligt då du bara har dig själv att väga in i ekvationerna. Med familj och med en kostnadsmassa som definitivt kommer att öka med barnens stigande ålder är saken annorlunda för mig.

      Delete
  2. Min handjagare har tyvärr rest vidare till de sälla jaktmarkerna då den drabbades av irreversibla skador efter att jag i vredesmod dragit den allt vad jag kunde över mitt huvud och ner i backen igen. Lite dåligt samvete har jag men var oerhört nöjd efteråt.

    Just familjesituationen gör att även jag känner mig lite låst i mina hjulspår.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag förstår vad du säger och min egen handjagare lyckas då och då totalt att låsa sig vilket för mig som ingenjör är totalt obegripligt hur en pryl som tillverkats i så många är är så uruselt byggt att så kan ske. Jag blir rätt sur när den låser sig får sägas... Får väl leta upp en 40-rig handjagare med riktiga kullager istället för den nu cirka 5 åriga som helt saknar riktiga (skf!)lager.

      Med stigande ålder på barnen ökar förstås kostnadsmassan och de hittills billiga och för mig 100% adekvata semestrarna sjunger kanske på sista versen även om jag kommer göra mycket för att hålla emot. Snackade med en kompis för ett tag sedan om detta och dennes vintersemester var ingen billig historia... Suck...

      Delete
  3. Ja tänk om man varit singel med denna pengapung. Jag hade lätt varit ute och rest runt om i världen och träffat likasinnade äventyrs personer. Åkt runt i en gammal van och levt vanlife med surfbrädan på taket och sjungt med i någon gammal Deep Purple låt.. och där var drömmen slut.

    Vi börjar bli många som kliver på fas 3 snart 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, läser, förstår och tycker mig höra vad du skriver. Låter nice med en gammal van med sjysst musik och varför inte Smoke on the water eller Perfect strangers och annat riktigt bra hårdrock!!!

      Håll kvar vid drömmen, ibland är det det enda vi egentligen har på riktigt!

      Delete