Sunday, October 9, 2022

v40

 Då var det söndags kväll igen... Hela dagen har ägnats åt trädgårdsarbete och någon motionslöpning som fanns på planen behövdes inte efter detta heldagspass. Imorgon eller någon annan dag återstår transport till tippen av klippresterna.

Vädret var sagolikt fint under hela dagen och det var en härlig söndag att spendera utomhus.

Veckan som gick innebar ett kraftigt inflöde och som saker ser ut nu är tanken att mest buffra pengar. Det ska helst alltså inte ske några köp i närtid, detta är svårare än det låter. Lördagen inleddes dessvärre inte med någon utdelning men trots denna inledande brist blev även den trevlig. 

Ingves efterträdare sa klart och tydligt att amorteringsfrihet på lån inte bör införas och självklart är det så. Att massivt höja räntor och sedan införa amorteringsfrihet är två direkt motverkande mekanismer. Vi får väl bara hoppa att politikerna inser detta. Istället för amorteringsfrihet är det i så fall bättre att inte höja räntan ännu en gång i november, då får låntagarna betala höga räntor samt amortera på sina lån vilket är klart bättre än att betala än högre räntor utan att amortera på sina lån.

Inget tjuvkikande har (ännu) gjorts om hur många utdelningar som bör tas emot denna veckan men 1/3 av månaden är avklarad och ännu ska en del pengar hämtas in av den Kalkylska Pengamaskinen.

   

6 comments:

  1. Jag fick en liten skvätt från Brookfield som klirrade in på lördagsmorgonen, riktigt trevligt. Här har det också varit en del trädgårdsarbete plus lite eftervård av båtprylar inför vinterdvalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grattis! Det är helt klart en extra härlig känsla med utdelningar på en lördag, blir en försmak av fire att ta emot utdelning och dessutom vara ledig under dagen!

      Delete
  2. Lite trädgårdsstädning, löpning och lite datorspelande för egen del. Tyckte det var trevligt att fastighetssektorn fick sig en uppstuds förra veckan när Akelius köpte lite Castellum, dock föll de tillbaka rejält bara dagen efter. Så är det i en volatil marknad med mycket skräck. Det behövs lite goda nyheter nu, t.ex. att Putin har trillat ut från ett fönster. Då kommer vi antagligen att se ett rejält lättnadsrally, i alla fall i Europa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra jobbat att även orka med löpning ju! Ja det riktigt hög volla i fastigheterna och generellt lär det tyvärr nog fortsätta så...

      Delete
  3. Skulle gärna jobbat med trädgård om jag haft någon. Du kör iväg klipprester? Är det grenar du pratar om? Pappa brukade t o m köra uppsamlare på gräset men har slutat med det nu på min anmodan då det utarmar gräset. Även grenar tänker jag återvinna helt när jag blir med trädgård och då använda en kompostkvarn, marknadsledande modell är https://www.youtube.com/watch?v=3mivZWwzGfY och jag kommer köpa den i vinter när jag ska ta ner pappas 60m häck helt för att låta den komma upp igen. Mycket pengar men jag tror den betalar sig i längden och det känns som "circle of life" vilket också är ett mål för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är rätt mysigt och när solen ligger på som den gjorde i söndags var det fantastiskt! Ja, det är grenklipp jag kör till tippen, jag beskar träd och lekte aborist! Har inte fått till det med kompostering än men kanske kommer det med. Gräsklipp låter jag för det mesta ligga av precis den anledning du nämner.

      Delete