På den inslagna vägen fortsätter det tyvärr, samtiden alltså (språkfråga: ska det eller den användas? Vad är mest korrekt då det beror lite på hur man ser på meningen). Efter några dagars fullständig vila och nollställning har en del DI rapportinslag skummats igenom och det är som så ofta förr, tyvärr, mest negativt. Det är riksbankernas framfart, det är räntor och mera räntor, det är Europas enorma utmaningar inom energiframställningsområdet där Siegfried Russwurm, ordföranden för den tyska mäktiga och stora industriorganisationen BDI som nyligen även utsågs till vice ordförande i Tysk-Svenska Handelskammaren, menar (precis vad Kalkyl tyckt sen länge och fortfarande tycker) att Europa hade tur under vintern som gick...En stor del av Tysklands elintensiva industri planerar för nyinvesteringar utanför Tyskland p.g.a energisituationen i Europa och i Tyskland i synnerhet. Tyskland exporterar sina energiproblem och Tysklands grannländer följer Tysklands öde genom en allt större energiinstabilitet... Redo för nyinvestering står framförallt Kina och Indien som utan problem framförallt ökar sin elproduktion med ökad koleldning...
Framtiden ter sig sådär... Självklart måste massiva insatser göras i miljöns namn, vi har tyvärr bara en sådan att förvalta och leva i, men att flytta industriproduktion till länder som helst inte vill tala alls om miljön är knappast rätt väg att gå.
Volvo Cars, en av de mera märkliga affärerna i svenskt näringsliv som styckade "Gyllenhammars" Volvo där alltså personbilstillverkningen styckades av och blev Volvo Cars och nu sitter med en kinesisk ägare som äger runt 80%, har bekymmer redan och lär få än mer bekymmer om problematiken med Kina eskalerar och särskilt eftersom de snart viktigaste delarna kommer i större grad från Kinesiska Geely. Det går lätt och fort att göra fel...
På Pengamaskinsfronten var besvikelsen massiv ikväll då inkomna utdelningar förväntades vara många, i praktiken var antalet noll... Den andra besvikelsen infann sig strax efter den första när ett meddelande på Avanzasidan deklarerade nya räntor på värdepappersbelåningen:
Jag använder Avanzas värdepapperskredit mycket sparsamt men det är väldigt smidigt att ha när avkastningsskatten skall dras eller när köp görs innan man flyttat över pengar.
ReplyDeleteEn lustig sak är att mitt konto där kassan ligger pyntar 3% i ränta vilket är drygt dubbelt mot krediträntan på rabattnivå 1. Arbitrageaffär möjlig där.
Sparsamhet är som vanligt en utmärkt strategi så även vad gäller lån! En nackdelen med en sådan arbitrage affär är förstås att den kommer att öka på totala ISK/KF skatten en del pga mer frekventa insättningar/uttag men 3% mot 1.49% är nog ändå värt detta.
DeleteJag har Nordnet och deras belåningsräntor är 2,85% resp 4,21% och är härmed beredd på höjning. Jag ser alltid till att få den lägre räntan. 2,85% i belåningsränta är ganska lågt när det finns inlåningsräntor på +3%.
ReplyDeleteVolvo Cars känns inte rätt att investera i pga Kina, men det andra Volvo har jag en hygglig post i sedan ett bra tag.
Det är så jag själv försöker att ligga men just nu ligger jag inte på lägsta räntan utan i mitten.
DeleteVolvo, kära Volvo! Jag har gjort/bedömt det likadant och Volvo ägs förstås. Det märkliga/sorgliga med styckningen av Volvo konglomeratet som bl.a. resulterade i Volvo Cars är att Volvo namnet ingick i den affären, det stör mig ganska mig mycket personligen och ger upphov till en del förvirring ibland hos skribenter och nyhetsrapporteringar. Själva varumärket Volvo borde bara finnas på 100% Volvo.