Sunday, July 2, 2023

Köpa hoj?

 I några år har det kliat i fingrarna att köpa motorcykel. Har kört motorcykel i perioder men nu var det längesedan... Inget större intresse av fartvidunder för då lär körkortet ryka relativt snabbt, ja eller nåt annat. Vägarnas kvalité har undan för undan försämrats och sådant märker i alla fall de tvåhjulsburna mer än de fyrhjulsburna. Varit väldigt sugen i omgångar men låtit det hela bero. Mest intresse av något som klarar enklare terräng hyfsat bra.  Höra 2-taktarens råa ljud igen lockar, bakhjulsåka, sprätta grus och köra med ungarna! Lite skillnad mot målet om att nån gång nå ELO >2000 (stillsamt schack alltså). Vad gäller ELO målet tuffar även det på ganska bra och även de mer svårtolkade/lästa böckerna börjar bemästras hyfsat.

Hoj?!... Ägt och kört flera. Kostar pengar, tid finns knappt, är det lönt? Kanske, bara känslan av att kicka igång den eller trycka på startknappen kanske gör det värt? Köra in till stan med hoj? Jaja, vi får se. För liten tomt för en BMW M3 eller M5 som lekbil. Eller en 911:a... 

I veckan som varit var det en kvinna som sa en klok sak (som så ofta):

"Tid finns alltid"

Ja, det gör det förstås (eller borde man skriva 'den'? beror väl på själva syftningsaspekten?), tiden finns där. Problemet är förstås prioriteringarna och där kom vi alla överens om att just tiden faktiskt alltid finns och aldrig egentligen saknas. Allt handlar bara om vad man väljer att göra av eller med tiden. Det är dock enklare att konstatera att tiden alltid finns än att tvingas att inse att det finns ingen tid kvar till just detta eller detta eftersom jobb#1 (boven alltsom oftast tätt följd av livets all måsten). Det är dock ett alldeles korrekt påstående att tiden alltid finns. På ett eller kanske flera sätt skapar det både perspektiv och frågor eftersom det faktiskt är både sant och rätt. Att säga eller intala sig att "det finns ingen tid" är alltså egentligen helt fel. Tiden är det enda vi har och den finns faktiskt där, här och nu. Men var lägger vi den?

 Kvällen har varit totalt fri och då krogrundor och liknande tappat intressepoäng har det jobbats på med Pengamaskinen samt gjorts en del undersökningar kring eventuella framtida projekt som skulle kunna vara både roliga och givande att ta itu med. En del delar anlände i brevlådan i torsdags så nu är det mer exekvering som gäller. Både halvåret 2023 samt Jobb#1 har dock förbrukat mycket energi så det går inte lika snabbt som vanligt. Rätt skönt att någon gång också få lov att verkligen slappa. Hjärnan vill dock mer och många är idéerna. Får se vart det landar med just detta, ja ett av sådär 10 pågående projekt eller nåt. Dags för FIRE kanske? Har knappast svårt att nå full sysselsättning utan jobb#1.

Just nu läses bl.a. "Förbjuden frukt från ett fruset träd" av Björn Ranelid. Ranelid är en mycket skicklig författare och hans skrivsätt har lätt för att trollbinda. Skåneanknytningarna är förstås en bonus. Nämnda bok är en hemsk historia hittills, ca 30% läst av totalen.  

10 comments:

  1. MC stod på min önskelista tidigare men inte längre, men en "enklare" hobbybil (inte M3, M5 etc alltså) gör det absolut. Tänker mig t ex Mazda Miata, Saab Cab, BMW Z3/Z4, MB SLK. Får dock inte plats i Stockholm men i Småland blir det inga problem.

    Tid och prioriteringar är ett intressant ämne. Jag har alldeles för lätt att bara stanna hemma vilket inte ger några bestående minnen och dagarna flyter ihop. Det behövs inte så mycket för att ge bestående minnen genom att bryta av vardagen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Säkrast stryka MC från listan. Saab cab och z3/z4 eller slk är inte tokiga alls.
      Det där med att bara stanna hemma är väl övervägande dock positivt, då trivs man i alla fall hemma ju!

      Delete
  2. MC känns lite som att äga en båt. Vanligtvis gravt underutnyttjad och relativt onödig, men väldigt kul när man väl använder den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt klart åt det hållet, någonting man absolut inte behöver (ja om man nu inte bor på en ö vad gäller båt förstås) men så klart väldigt givande och kul om fordonet i sig funkar utan en massa jobb när man vill använda den.

      Delete
  3. Slutade för ca 20år sen, men varje vår när jag ser de första bågarna så kommer suget. Var hos Cake och provkörde deras utbud tidigare i år, klart intressant, men så var det det här med rullgrus etc. Som utdelningsinvesterare så är jag klart riskavert även i andra delar av livet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag med ungefär faktiskt! Just olycksrisken samt att jag egentligen inte alls har tid och kanske inte heller ett jättestort intresse längre (mer än i vissa stunder ibland) har avhållit mig ifrån köp. Ska nog försöka undvika och stå emot även detta infall som igen nu dök upp. VRRROM, VRRROOOM...

      Delete
  4. Alltså, Zerostategy kommentar var ju klockren! Precis så det är. Jag har kört mc i olika omgångar i livet men barn och familj kom i mellan och det var uppehåll i många år. Bestämde att när sista barnet flyttar hemifrån ska jag ha hoj igen. Så blev det. En XT660 grussprättare som jag hade svinkul med, bytte sedan till en liknande 660 Tenere men med ABS-bromsar vilket var ett öderstiget misstag. Helt värdelöst för gruskörning om det inte är packat som asfalt. 3:e gången jag flög ut i skogen(lättare krasch) så fick min äldsta dotter nog och påpekade skarpt att jag faktiskt hade barnbarn att tänka på. Ville egentligen byta till en Triumph tiger där man kunde koppla av/på ABS under körning MEN jag tog mitt förnuft till fånga och lade hjälmen på hyllan. Tror inte jag skaffar hoj igen. Eller ja man vet fan aldrig...

    Mvh // PP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå PP! XT660 eller liknande är ju det som står på listan! Offroad, landsvägsracer är för mig för farligt och kör för fort helt enkelt. Mer nytta av offroad.

      Bra tips där med ABS och grusväg, kände inte till men låter ju rätt logiskt!

      Din dotter har förstås helt rätt och har själv gjort ungefär samma resa som dig verkar det som. Däremot yngre barn och än mer viktigt att inte ställa till det i onödan så att säga...

      Har sovit på saken några dagar nu och lusten är hyfsat borta så verkar kunna motstå ännu en gång, loggar in lite på Ava och kollar utdelningar och så inser man hur bra det är att skippa hoj!

      Delete
  5. Ha ha, jo man har ju kul men jag resonerade lika som du, om jag skaffat lansvägshoj så vet jag ju hur jag är, kör alldeles för fort för ofta!
    Nej du gör rätt, skit i hojjen, den kostar bara och är farligt eller det är ju ofta medtrafikanterna som är farliga...
    Det finna andra saker som är nästan lika roliga. En hyggligt snabb båt ex, då kan man även ta med familjen, så gjorde jag när jag sålde hojjen.

    // PP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja vi tänker och ser nog ungefär lika på hoj PP! Lönt ha landsvägsrader med max 110 km/h och hojen då går på tomgång i 6:ans växel?...

      Hade jag bott när sjö eller skärgård så hade jag nog haft en liten båt. Skriver på FIRE listan som inträffar typ snart, haha...

      Delete