Saturday, July 1, 2023

Stark inledning

Ett nytt och förhoppningsvis ett något bättre andra halvår på 2023 har idag inletts. För Kalkyls Pengamaskin blev inledningen riktigt bra och den första utdelningen för juli månad och för det andra halvåret kunde välkomnas. 

Lördagsmorgonen startade alltså riktigt bra. Det är en stor förnöjsamhet att konstatera att Pengamaskinen jobbar på precis varje dag, varje timme, varje minut och varje sekund. Tick, tick, tick. 176 st utdelningar har alltså nu både mottagits och bokförts under 2023.


6 comments:

  1. Trevligt att du är mer positiv idag. Förstår att du har järnkoll på utdelningarna och det är extra trevligt när de tickar in. Men kollar du då samtidigt också värdet på alla dina innehav?
    Det är just det här med att titta på aktiekursen ofta som jag upplevde jobbigt och gav alldeles för mycket brus. Det gav incitament till sämre beslut och mer påverkan på humöret.
    Nu är jag själv inte en utdelningsinvesterare men jag har jobbat med att fokusera och lägga mer tid på hur det går för själva företaget än dess aktiekurs samt följa med aktuella samhällstrender. Enda gångerna då jag verkligen fokuserar på kursen kortsiktigt är vid köp alt. sälj. Annars kan det gå månader emellan. Här har jag verkligen försökt lära av de stora mästarna.
    Mvh CB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå CB!
      Järnkoll definitivt på utdelningarna! Vad gäller portföljvärdet inte alls på samma sätt. Totalvärdet noteras knappt när jag loggar in om jag inte har för avsikt att kolla det och sitter inte och uppdaterar mig på enskilda aktier heller om jag inte avser att handla i dem. Sen är det väl så att när de negativa nyheterna dimper in eller att man i förbifarten ändå av Avanza påminns om 'dagens utveckling' blir det ibland så att man ändå kollar lite.

      Det låter som att du har en bra strategi vad gäller fokuset. Om pengar finns tillgängliga tror jag ändå att det kan vara lite farligt att inte kolla till på flera månader eftersom man då oftast missat ett antal bra lägen för köp om man nu har för avsikt att eventuellt öka en position eller två om läge infinner sig, antagligen även för sälj om man är mera kortsiktig.

      Saknar du inte utdelningar?
      Buffet är ju en på ett sätt märklig investerare då BH alltid önskat massor av stadiga utdelningar som tickar in och egentligen har hela dess verksamhet byggts just kring intickande utdelningar medans de själva inte delar ut något alls... Eller vad tycker du?

      Delete
    2. Jag får allt lite utdelningar men det är inte mitt fokus utan det ligger mer på själva företaget i sig och dess prestation och potential. Därmed inte sagt att jag kanske går mot mer utdelningsföretag i framtiden.

      När det gäller Buffett så är han lite av en filur som kanske inte alltid lever som han lär. Tycker också det är lite märkligt att BH inte delar ut något när han själv vill äga utdelare. Hur motiverar han att man ska köpa in sig i BH då?
      Sedan finns en annan märklighet när han påstår sig vara emot diversifiering med motiveringen att diversifiering är för investerare som inte vet vad de investerat i. Vän av ordning undrar då varför BH har så många innehav. Känns som han är lite mer som Peter Lynch än vad han vill erkänna.
      Själv diversifierar jag men mindre nu än tidigare.
      Mvh CB

      Delete
    3. Har gjort samma konstaterande CB vad gäller BH och en del av deras, Munger+Buffets, uttalanden. T.ex. detta vad gäller diversifiering, om jag minns rätt är det nog mest Munger som pratat ner diversifiering men jag kanske minns fel. I vill fall har BH precis som du skriver många innehav så... Bra liknelse mot Lynch. Bolag som inte delar ut någonting alls är jag generellt sett mycket skeptisk till och det brukar precis som Buffet säger förr eller senare komma in en idiot till VD som slösar bort alla pengarna och då är det bättre att ha hjälpt till att minska ner kassan genom utdelningar!

      Delete
  2. SJälv håller jag mest koll på utdelningarna, men portföljvärdet är inte oviktigt. Innehav som tappar i värde allt för mycket är en varningsflagga, något jag håller extra pejl på. Tillfällig rea eller något som är på väg åt fanders. Tyvärr är det svårt att agera på detta, det såg jag i fallet SBB. Att sälja är svårt... tyvärr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Instämmer Snålgrisen! Kör ungefär på samma sätt men visst det gäller ändå att ha lite koll på värderingarna för saker kan hända och händer tyvärr ofta fort. SBB no more...

      Delete