Saturday, August 12, 2023

200 st

Den tvåhundrade utdelningen för katastrofåret 2023 slussades igår in i Inlussningsrännan tillhörande den Kalkylska Pengamaskinen!!! Det är nördigt, tramsigt men underbart kul att uppmärksamma en del jämna siffror kopplade till diverse händelser. 200 utdelningar för ett år som bara klarats av till cirka 8/12 är rätt många. Att totala nettosumman dessutom är avsevärd gör det hela än mer givande att uppmärksamma. 

I Kalkyls närhet och i perifierin är det alltfler som ligger inom den Kalkylska åldern plus minus 10 år cirka och allt fler är de som börjar se allt mer trötta ut, prata alltmer om ekonomin, börjat ifrågasätta the f...ing rat-race de befinner sig i o.s.v. De flesta har jobbat [-10,10] (intressant, eller inte, sätt att ange, tolkar du rätt?) år mindre än Kalkyl och de flesta har ingen alls lust längre att varken återgå till jobbet efter semestern eller fortsätta att jobba. Den stora förändringen Kalkyl börjat notera är att allt fler är väldigt trötta och uppgivna på samhällsutvecklingen och i detta ligger troligtvis svaret till varför jobbet anses alltmer påtvingat: liksom varför anstränga sig?

Könet spelar precis som vanligt ingen alls roll då vi, män och kvinnor, är så väldigt lika ändå, ja inuti det där yttre skalet. En klart hård nöt att hantera framöver för framförallt Bidrags- och semesterpartiet (S) som utan hårt arbetande lönearbetare får svårt att fortsätta att dela ut en massa bidrag... Kalkyl chillar alltmer likt Gunilla (barnens uttryck... o ni som ej har barn förstår nog inget men inga fler ledtrådar ges här, eller gorilla haha) och småler och tänker på det Kalkylska undret till Pengamaskin som jobbar på lika hårt som dess ägare, alltid, där de svenska och sega rötterna kämpar vidare oavsett vad som sker. Mot framtiden och mot FIRE!

Så här lite på kvällskröken efter en lång, intensiv, ljudlig och underbar barnadag kan några tidsenheter ägnas åt jobb#2, ja ni vet den nutida hobbyen för skrivande. Lite i förskott, men hyfsat säkert, så lär ännu en 10 tkr stolpe kunna bockas av morgon lördag - catching!!!. Om det verkligen sker eller inte står inte skrivet någon annanstans än på Avanza men imorgon fås beskedet så där i nyvaket tillstånd runt 08:30.

Tick, tick, tick låter Kalkyls Pengamaskin och spottar och fräser åt politikerförmågornas och i synnerhet Riskbankens håll.  

  

11 comments:

  1. Intressant. På nya jobbet ser de allra flesta inget alternativ till att jobba åtminstone till normal pensionsålder på ca 65 år. Flera hänger t o m kvar på heltid eller timbasis efter denna ålder enligt egen utsago "för att det är roligt" men jag litar inte på det utan tror det kan ekonomi bakom, men det pratar man ju inte om.

    Men det finns en person som precis som jag anser att det är att "äga sin tid" som gäller. Hon är dock av typen get-rick-quick med mycket riskfyllda aktieplaceringar och Lottospel och kommer troligen inte att lyckas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst handlar det om att äga sin tid. Jag lever en typ av FIRE-liv sedan några år tillbaka men har insett att det inte är helt fel att jobba lite periodvis. Har upptäckt att jag tycker vinterhalvåret blir lite tråkigt till och från då jag inte alls kan ägna mig åt de utomhusaktiviteter jag gör på sommarhalvåret.
      Då jag är ingenjör och van att jobba som konsult tittar jag numera endast på uppdrag som går att utföra hemifrån till allra största delen och som är tidsbestämda alternativt deltid. Jag får en del erbjudanden om att jobba heltid hos kund men då tackar jag vänligen nej för med heltid och sen pendlingstid på det är det helt enkelt inte intressant. Så för mig handlar det verkligen om att äga min tid själv.
      /HJ

      Delete
    2. Låter som en bra tillvaro Ingenjörn. Kanske även jag testar på om en liten stund ;)

      Delete
    3. @US: blev själv lite förvånad över den sista personen som uttryckte sådana här tankar, kom för mig något oväntat. Under sommaren har allt fler luftat sådana här tankar och som sagt tror jag att en hel del beror på den kassa samhällsutvecklingen. Förr byggdes ju Sverige, nu raseras det mest känns det som inom alltför många områden...

      Tror som du att många av de som hänger kvar vid 65+ för att det är kul nog ofta gör det då de behöver få in lite mer pengar. Har idag själv svårt att se att det skulle vara särskilt svårt att hitta saker att sysselsätta sig med, min att-göra lista den bara växer och växer likt Pengamaskinen!

      Delete
    4. @Anonymous: Låter förträffligt ju. Att just bara kunna tacka nej när uppdraget verkar för trist, för jobbigt, för tråkigt eller helt enkelt kräva heltid och/eller pendling - vilken fantastisk situation!
      Grattis! En situation jag absolut skulle kunna tänka mig, gästspela lite här och där och lösa lite problem och hämta hem lite nya erfarenheter och pengar.

      Delete
  2. Hej Kalkyl. Grattis till 200 utdelningar !! Det är sant att våra pengamaskiner fortsätter jobba av sig själv även om en del administrativt arbete behöver genomföras ibland. Det är sånt jag fokuserar på, inte så mycket det jag känner att jag inte kan påverka. Som räntehöjningar och inflation. Där är det bara att chilla och glida med :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå NLI! Tackar, tackar! Det är dessutom en underbar sanning! Då administrationen mest upplevs rolig och givande är den nästan en bonus för det mesta!

      Yes, chilla och glida mera det får vara melodin!

      Delete
  3. Jag har lyckats skrapa ihop drygt 130 utdelningar i år men antalet är inte så intressant för mig. I dag kom ytterligare några hundralappar från ASML Holding och de välkomnades in i gemenskapen med öppna armar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rejäl summa det med ZS! Nej, som sagt är antalet inte superviktigt men helt klart för mig betyder större antal fler trevliga dagar med catching i mobilen vilket aldrig är fel! Sen är det förstås typ ointressant om det skulle varit 200 st utdelning a 1 krona men det är ju inte så det ser ut, väldigt långt ifrån ju!

      Ja armarna öppna och ett stort smile på läpparna så de känner sig efterlängtade och viktiga och tas in i gemenskapen!!!

      Delete
  4. Jag räknar det mesta men antalet utdelningar har jag inte tänkt på att räkna. Kan nu konstatera att de är 151 till antalet. Det viktigaste för mig är utdelning/månad. Där ligger vi runt 31000 kr brutto med ca 10% hävstång, vilket jag tycker är rimligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I Mästerexcelarken kommer siffrorna på totala antalet emottagna utdelningar samt antalet för innevarande år gratis. Ägnar dem inte mycket intresse men ibland nämns de ändå om en jämn fin siffra eller ett imponerande antal samlats ihop. Det gäller hitta motivation i jobb#2, alla motivationshöjande siffror används!

      10% hävstång är klart rimligt, håller med.

      Delete