Saturday, September 30, 2023

Avanza...

 Partner in Crime är ju Avanza och då Kalkyl dessutom är aktieägare i Avanza är det viktigt att partnern levererar bra.

Avanza har under några veckor infört förändring efter förändring i bl.a. mobilappen. Detta ständiga flöde av förändringar är tröttsamt, i alla fall tycker Kalkyl det. Om förändringar blir till det bättre och endast till det bättre utan nämnvärda nackdelar är väl allt frid och fröjd på ett sätt men när kunden inte ser eller förstår förbättringar har något gått käpprätt åt skogen.

Avanza har under lång tid varit mycket aggressiva i förändringsbenägenheten och tvingat på kunderna den ena "förbättringen" efter den andra. Som sidokommentar är det så här:

Idag tvingas de flesta om inte precis alla kunder att acceptera förändringar oavsett om så önskas eller ej. Tyvärr har tekniken ännu en gång visat att kunden oftast är den stora förloraren i allt som skulle bli bättre, snabbare, säkrare och stabilare. Om kunden inte accepterar ändringen direkt i mobilappen eller på annat liknande ställe så ställs frågan om uppdatering VARJE gång appen eller programmet används... Med andra ord tvingas i stort sett även de mest envisa kunderna , Kalkyl et al, till att tillslut ändå acceptera en uppdatering och därmed en förändring som de varken bett om, tänkt på eller ens önskat... 

Tyvärr har Kalkyl haft tråkigheten att stöta på detta fenomen både i jobb#1 och i jobb#2 (strävan mot FIRE). Det är för jävligt och väldigt, både, tröttsamt och jobbigt. Avanza har tyvärr inte heller tillhört de minst aktiva inom detta oskick:

  • force customer to accept by annoying extensively
De senaste veckorna har mobilappen genomgått en hel del förändringar (ännu en gång och antalet gånger större förändringar inträffat är för många, tyvärr) och den gemensamma nämnaren är: 

  • försämringar

Ja alltså "försämringar" om nu inte raketer, björnar och annat trams önskas som bild när eländet till app startas. Listorna över innehaven gör knappast någon särskilt glad och de tre alternativen på hur listan skall se ut känns begränsad. Kalkyl har bråkat med Avanza under en tid och lär fortsätta, exakta benämningen på vad som verkar pågå ges inte här men den är klockren. 

Nu stänger Avanza "gamla aktiesidan" som Kalkyl föredrar alla gånger framför "nya"... Avanza skyller på backend och annat trams, självklart har den nya backend:en all info för att gamla aktiesidan skall kunna fortsätta att visas för de som så önskar men det struntar Avanza i. Nej, det är tråkigt att partnern inte inser allvaret och istället ständigt utsätter sina antagligen ofta hårt arbetande kunder för ständiga förändringar de inte bett om eller ens vill ha. Precis i tidens anda dock... Ändra för ändringarnas skull, klydda till allt än mer och sabba alla äldre och mer funktionella möjligheter...

Kalkyl hoppas att ALLA som upplever försämringar hos Avanza klagar...


6 comments:

  1. Min önskan vore att Kalkyl fick en ledande roll på Avanza. Då kanske det kunde bli lite mer ordning på banken. Jag tror inte Avanza bryr sig nämnvärt längre om några klagomål. Det har fått storhetsvansinne på senare år i och med alla nya kunder som lockats till banken över tid och de beter sig allt mer som en storbank när det gäller det mesta. Jag påpekade själv att de borde införa en möjlighet att man kan sänka sin egen kreditlimit eftersom detta är något de bara vill hjälpa till med 1 gång per år. Fick följande svar sist jag ville sänka min kreditlimit "Detta skapar mycket administrativt arbete för oss och är ej hållbart." Sånt svar får man som PB kund som bidragit med 50 000 kr plus i courtage plus andra avgifter de senaste åren. Istället skulle jag vara tvungen att reglera hela min skuld och de ville inte sänka min kreditlimit. Jag skulle även vara medveten om att jag inte kan få någon ny kredit på 12 månader.

    Nej, Avanzas kundservice har försämrats rejält över tid iallafall i mina ögon. Avanza har kostat mig både pengar och tid i och med deras driftstörningar men det har vart en lärdom. I framtiden kommer Avanza få de tuffare när de kommer nya aktörer som erbjuder bättre priser och för egen del tror jag Avanzas bästa dagar är förbi. Nu är det mer eller mindre som vilken bank som helst men värderas däremot de betydligt högre än våra storbanker.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. (stavfel så... återpublicering)

      En rolig kommentar Slimis, tackar så mycket den värmde och gladde!

      Det hade varit ett nöje att sadla chefsrollen för IT sidan i alla fall. Tramsandet de sysslat med länge hade upphört direkt och fokus hade varit på 100% kundnöjdhet samt stabilitet.

      Jag har under FIRE resan lagt väldigt många förslag, många har dessutom och dessbättre blivit implementerade. Borde redan haft nån slags ersättning ifrån Avanza för alla förbättringsförslag de fått gratis...

      Det är så onödigt att sabba redan fungerande och bra saker. Att hela tiden utsätta kunderna för "förbättringar" och förändringar kräver alldeles för mycket av kunderna och det har varit många gånger med total förvirring över vart en funktion flyttats... Eller varför den numera inte fungerar så som den gjorde innan.

      Min fru råkade gå fel efter senaste uppdateringen och pengar hamnade på fel ställe, gick dock att fixa men igen ett fel som helt kan tillskrivas Avanzas ständiga ändringar...

      Tror inte man för 50 år sedan hade varit glad om skrivbordet plötsligt fått alla saker omplacerade efter en ledig helg...

      Avanzas "edge" krymper precis som du säger och själv har jag aldrig förstått varför inte storbankerna redan tagit upp kampen och gått förbi Avanza... Jag anmäler mig som kandidat för Swedbank, SEB, SHB eller Nordea.

      Vi får dock kämpa vidare i all den pågående motvinden Slimis. Undrar när ISK skatten ska få ett tak... Blir inte roligt nästa år att betala all denna skatt med nuvarande räntenivå...

      Delete
  2. Vad tråkigt att höra. Hur kan man se ett värdepappers utveckling senaste veckan, månad etc på ett enkelt sätt? Jag kollar alltid detta i gamla aktiesidan->historik. Har inte hittat dessa färdiga kolumner i nya aktiesidan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är riktigt irriterande, tråkigt och onödigt. Nya aktiesidan saknar en del grundläggande saker som den gamla hade och som vanligt är det nya alltid med för mycket "luft" och slöseri av skärmyta. Har satt upp flera vyer/sidor i nya aktiesidan men ingen går att få lika komplett som den gamla ändå.

      Urkasst och bara dåliga ursäkter som framförs från Avanza.
      Vet inte hur jag ska klara jobb#2 med nya aktiesidan faktiskt...

      Delete
    2. Just den statistiken saknar jag också... Man kan nu endast se den under kursgrafen... Lysande Avanza vilken "förbättring"!...
      Som vanligt med förbättringar blir det mer o onödiga klickningar som krävs för att se något som tidigare fanns direkt att se. Musklick och musrörelser...

      Delete
  3. Har sagt upp allt på Avanza och har numera allt på Nordnet och Savr. Gick ju inte en dag utan nya dumma funktioner på Avanza. Tycker Avanza sög riktigt det sista året

    ReplyDelete