Tuesday, February 6, 2024

1/12

 Med sex dagar in på februari får väl januari, 1:an av de 12 året har, anses avklarad. 

På utdelningsfronten backade, ja backade, summan för januari och det är lika tråkigt varje gång så sker. Haveriet, -40%, tillskrivs Castellum och SBB. Castellum ligger kvar och får 2024 på sig för att få igång utdelningarna igen, om så inte sker sparkas det bolaget ut ur portföljen under inledningen av 2025.

SBB har redan, för länge sedan lämnat och det var en befrielsekänsla att bli av med skitbolaget. Tyvärr är aldrig några nöjen gratis...

Drar ihop sig för en andra utdelningsprognos för 2024 men brukar invänta att de flesta bolag av vikt rapporterat. Första prognosen sa 340 tkr nettoårsutdelning vilket var långt ifrån det uppsatta målet och önskemålet om +400 tkr. Summan har dock undan för undan bättrats på ordentligt och redan med endast återbetald källskatt för 2023 adderad landade den på 360 tkr. Det tar sig som sagt och imorgon meddelar SHB och några fler vad de avser att skifta ut under 2024.

Det är trevliga stunder så här i början på året att ta del av rapporterna och utdelningsförslagen.

  

6 comments:

  1. Själv sålde jag Castellum igår. Hoppas att det vänder!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, har funderat länge på just Castellum. Både vill och inte vill sälja men har väl landat i att jag behåller fram till inledningen av 2025, sen får det räcka om de inte börjat dela ut med hyfsad DA. Som det är nu är det ett för stort innehav som inte delar ut...

      Delete
  2. Jag lyckades öka min januariskörd trots avsaknad av både SBB och W.P. Carey. En del nya REITs och någon ny etf fixade till siffrorna. Någon prognos har jag i vanlig ordning inte mäktat med ännu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är bra jobbat ZS! Trist att behöva utföra reparationer, hoppas det inte blir nån vana framöver. Trött på bolagsexpansioner när kassa saknas.

      Delete
  3. Det var även SBB och CAST som fallerade för mig under januari. Eftersom jag är så diversifierad med stor andel på andra sidan Atlanten så orkade de andra 62 bolagen ta mig över strecket även denna gång. Men det kommer nog inte att gå varje månad.

    Bara att acceptera sänkningar jämfört med 2023. Troligtvis redan i Februari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imponerande att du på nåt vis ändå lyckades att parera en utdelningsminskning i januari trots både SBB o CAST! Blir alltid lika imponerad över det stora antal utdelare i din fond!

      Nha, på årsbasis har jag gett mig tusan på att slå 2023, men vi får väl se om det går.

      Delete