Friday, February 9, 2024

Utdelningsprognos 1

 En dryg månad in på nya året har många bolag rapporterat och meddelat sitt utdelningsförslag för intjäningsåret 2023 och därmed görs en första prognos på 2024 års utdelningar. En del bolag har sänk sin utdelning medans en del har höjt och några har glädjande nog höjt ordentligt. Har ett 20-tal bolag kvar som kan bidra i positiv riktning samt ett antal ETF:er. Den större ETF:en är XACT Norden och då Petrusko inte rapporterade dess utdelning idag har de antagligen inte meddelat den ännu... Här hoppas det förstås på minst +5% och helst +10% men återstår ju att se. I Kindred blev utdelningen nollad då bud föreligger...

Glädjande nog har prognosen i alla fall precis slagit över de önskade och efterlängtade 400,000 kr/år i nettoutdelning. Givetvis kan det vara så att inte alla miner upptäckts än men så är det med prognoser, de kan även finnas okända skatter som senare dyker upp:


Före sista utdelningsuppdateringarna ikväll låg 2024 på drygt 5000 kr över mot som nu på endast 587 kr. Hoppas verkligen inte att fler sänkningar eller än värre dyker upp. Många sänkningar men även höjningar och några få oförändrade är som sagt nu tagna och inlagda.

Då det gäller att blicka framåt kunde det inte undvikas att kolla vilken nettoårsutdelning som krävs för att tjäna 1.0 kr/minut årets ALLA minuter eller alltså jämna 60 kr/h årets ALLA timmar:


En bit kvar helt klart...

Om de 400,000+ kr uppnås i år har i alla fall en bra bit över 45 kr/h tjänats in i utdelningar under årets ALLA timmar. 45 kr/h (lite speciell känsla kring just denna "timlön" av nostalgiska skäl som det skrivits om tidigare) kräver och bör därmed i alla fall minst vara hemma:

Kalkyl har även provat Nordnet lite. Utan tvivel leder Avanza fortfarande och föredras som partner för Pengamaskinen. Det beror antagligen delvis på att Avanza redan känns någotsånär hemtam (vilket dock kan förändras redan imorgon när nästa förändrade funktion dyker upp) är inkörd så att säga men oavsett så föredras trots allt layouten på det mesta hos Avanza jämfört med Nordnet. 

Uppdatering angående XACT Norden Högutdelande (XACT Nordic High Dividend Low Volatility) som faktiskt har meddelat sin utdelning för 2023:

  • XACT Nordic High Dividend Low Volatility (UCITS ETF)
  • Total utdelning har fastställts till totalt SEK 6.88 per fondandel.
  • SEK 1.72 delas ut i mars, maj, september och november.
  • Därmed till dagens kurs på 129.38 krs motsvarar det DA 5.32%
  • Utdelningshöjning från 1.67*4 krs till 1.72*4 krs motsvarar +3.0%
För Kalkyls Pengamaskin innebär det en liten extra marginal till de önskade 400,000 i årsnettoutdelning.

10 comments:

  1. Det finns en fond som heter XACT Norden så när du kortade ner namnet på XACT Norden Högutdelande blev jag lite orolig, för någon utdelning i XACT Norden får man inte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för info, det visste jag inte. Uppdaterar när tid finns.

      Delete
  2. Hej Kalkyl.

    Håller med dig om att Avanza är enklare att navigera i än Nordnet men det är troligen bara en vanesak.

    Det är synd att Avanza har så mycket problem med sin sajt, men efter den senaste tidens strul kommer jag sannolikt att lägga allt nysparande hos Nordnet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallå Fire2025!
      Ja det har varit lite för mkt strul och onödiga förändringar som inte tillfört nåt, tyvärr. Dessbättre har allt funkat bra under en längre tid. De onödiga förändringarna lär man sig leva med men dumt och onödigt med de flesta gjorda sen nya looken på innehav gjordes, tex hur nu utdelningar kräver ett klick för att få upp nytt fönster till höger o sen ännu ett klick för att stänga det... Hoppas folk orkar klaga.

      Delete
    2. IMHO är det inte sajten de har problem med, utan appen, och för mig som aldrig använder den utan just hemsidan blir problemet sällan märkbart ens. Jag har inget minne av några märkbara störningar under 2023. 🤷‍♀️

      Delete
    3. Då fick jag lära mig IMHO (In My Humble Opinoin) också!
      Det stämmer till största delen det du skriver men tyvärr har både site och app krånglat ibland för mig. Min största kritik och irritation gäller inte att det ibland helt enkelt inte tex går att logga in då det händer sällan även om det egentligen är totalt oacceptabelt Så är det dock med dagens teknik, ibland funkar det tyvärr inte...

      För mig personligen gäller min kritik mest att Avanza under 2-3 år ständigt förändrat funktionaliteten. Ibland blir det helt fel och resulterar i en tillbakagång vilket är väldigt tråkigt för kunderna. Att inte alltid veta hur ens viktiga handelsplats ser ut eller kommer att se ut om 1 månad är väldigt anmärkningsvärt och helt enkelt mycket respektlöst av Avanza. Nuvarande app för android lider av en del riktigt dåliga val utvecklingsteamet fått lov att torgföra och vad gäller siten var sista stora haveriet när Gamla Aktiesidan helt stängdes ned och ersattes av Nya Aktiesidan som i allt väsentligt är betydligt sämre än den gamla var...

      Delete
  3. Ingen prognos från mig ännu. Mindre skörd än förra året säger dock magkänslan och då minskar motivationen att göra en prognos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tyvärr är det så med motivationen. Tycker det är nåt mönster som går igen varje år att det alltid finns några minor som drar ner utdelningarna. Bankerna gladde dock rejält i år liksom trogna Volvo!

      Delete
  4. Jag siktar på låg ensiffrig totalhöjning för utdelningarna, Runt 5-6%...eller +5,8% har jag lite skämtsamt slagit till på eftersom det var vad mitt lönesamtal gav nu senast. Det får ju inte vara sämre än Cirkusen för tusan !! ;=)

    Men generellt tror jag på ett mellanår vad gäller utdelningar. Åt vilket håll börsutvecklingen tar vägen har jag som vanligt ingen aning om. Hoppas bara att jag får vara med och summera mot slutet av året.

    Tack förresten för omnämnandet i samband med Lasagne !! Roligt att du vågat dig på det nu med lyckat resultat dessutom. Det är en bra maträtt som även är praktisk med sitt allt-i-ett förfarande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har också lagt in +5%, kändes rimligt där i början på året men den siffran har som ovan visar krympt en del tyvärr... +5% innebär runt 408 tkr och det såg fram tills igår ut att landa där men så var där några förtretliga sänkningar inklusive låg +% på XACT Norden om endast 3%...

      Det är jag som tackar dig NLI för alla inspirerande maträtter du skrivit om! Ja när tom yngste barnet nu börjat gilla Lasagne från att vägrat äta den känns det som en rejäl framgång när de frågar om vi inte kan ha lasagne snart igen!

      Delete