Friday, April 10, 2020

140,000 i ackumulerad utdelning

Vid det här laget skulle den ackumulerade utdelningen nått ännu en bit på stegen men Covid-19 har ju effektivt satt stopp för snabbklättring...

Det är ju minst sagt tuffa tider vi alla, på olika sätt, går igenom nu och jag tror att det är ännu viktigare än någonsin förr att glädjas åt varje sak som går rätt. Jag är väldigt sen med detta inlägg och det beror på ett försmädligt fel i excelarken som uppstått vid kopiering av rader. Det är korrigerat nu och med det så insåg jag att en ny 10,000 kronors milstolpe har passerats vad gäller de ackumulerade utdelningarna och det är riktigt kul då väldigt många bolag ställt in sin utdelning eller i alla fall skjutit fram sitt utdelningsbeslut.

Tack vare Castellum som fortsatte på sin inslagna bana med höjd utdelning så passerades 140,000 kronor i ackumulerad utdelning den 26:e mars!

I den gångna veckan har ytterligare några tappra bolag vågat dela ut och om detta får jag förhoppningsvis snart anledning att återkomma.

Ericsson delar inte ut särskilt mycket, även om t.ex. Sveriges Ingenjörer verkar tro så, i år i heller trots en massiv utdelningshöjning på hela +50%. Att gå från 1.0 kr till 1.50 är ju inte helt fantastiskt om man inte stirrar på procentsiffran för utdelningshöjningen. Det är ganska uselt och Ericsson har delat ut relativt lite under flera år tyvärr. Det är dock glädjande att de i alla fall höjde med +50% och dessutom får Ericsson ett stort plus i min bok eftersom de trots massiv kritik för att de skulle dela ut ändå gjorde det! Utmärkt Ericsson, var rädd om dina aktieägare! Tycker att fler bolag definitivt borde tänka sig ordentligt för innan man slopar lönen till aktieägarna. Bloggkollegan Myntaren skrev ett bra inlägg om lönesänkning med 100% och jag håller självklart med till 100%. Det är rent ut sagt alldeles knasigt hur lättvindigt det verkar tas på aktieutdelning och det är därför extra glädjande att min portfölj innehåller en del svenska bolag som verkar resonera så som många amerikanska bolag gör, d.v.s aktieutdelningen är viktig (helig?!) och den är lön till aktieägarna och en lön drar man inte hur som helst, särskilt inte när den är intjänad året innan...

Jag framförde för ett tag sedan tanken om att alla svenska bolag borde ha månadsutdelning och har sedan dess sett att fler diskuterat kring detta. Helt klart är det intressant och det vore nog faktiskt det minsta de svenska bolagen kunde kompensera sina aktieägare med i ett försök att höja sitt förtroende som delvis blivit sargat, kanske dags för Sveriges styre att klubba igenom en för en gångs skull vettig tvingande lag?

I övrigt börjar jag bli orolig på riktigt över var det hela ska sluta faktiskt. Förbannad blev jag när jag läste idag om hur Orust tydligen är fullproppat med turister och påskfirare som trängs. En hel del kommer säkert från smitthärden Stockholm. Vissa verkar tro att de kan göra precis hur de själva vill. Sommargäster från Stockholm som till varje pris ska till Österlen och andra guldklimpar i Skåne är lika beklämmande och jag förstår lokalbornas oro.

Igen borde naturligtvis Sveriges styre gjort skäl för namnet och helt enkelt styrt upp situationen med kraft och snabbhet. Förlåt, lite naiva tankar, jag vet...




No comments:

Post a Comment