I vanlig ordning plöjs bok efter bok och ibland på senare tid har funderingarna lutat åt att det är ännu ett slags jobb då vissa (fakta)böcker läses mer av tvång än av nöje.
Dagens boktips gäller boken med titeln Batterirevolutionen och den lästes med stort nöje. Den var efterlängtad att läsa när läsningen kunde påbörjas då ämnet är mycket aktuellt och intressant. Boken är relativt tjock och då ett antal andra böcker lästes parallellt tog det emot att börja som det ibland gör. Dessbättre försvann det svaga motståndet redan efter 1.5 sidor och då flyger det på rätt bra.
Vill du lära dig mer om Dieselgateskandalen som nästan näste Tysklands stolta Volkswagen och som drabbade alla de tyska bilmärkena, ett efter ett, samt även andra bilmärken så kan detta räcka som incitament för att påbörja läsningen. Mycket intressant kapitel och ja det är svårt att inte häpna över hur ruttet även stora spelare spelar spelen som pågår där bakom som vi som konsumenter inte ens kan gissa oss till. Boken fortsätter sedan med lite batteriteknik och en del intressanta genomgångar. En hel del intressanta tal dyker upp, ja för de mer tekniskt lagda alltså:
- typisk batterikapacitet i dagens elbilar: 45-100 kWh
- batterimassa 7 kg/kWh
- battericellsammansättning NCM523, NCM622
- där N=nickel, C=kobolt, M=mangan
- där NCMxyz betyder x*10% nickel o.s.v.
- att bygga 1 kWh batteri kräver/kostar 60-80 kWh
- en elbil av idag kräver 2-3 kWh/mil
- snabbladdning av elbil runt 100kW (har sett siffror på 100-200 kW)
- snabbladdning av ellastbil runt 1MW
No comments:
Post a Comment